Search post

5 tips voor social media voor bedrijven

0

Wil je ontdekken waarom je als bedrijf beter sociale media bezit? We zeggen niet dat je alles moet gebruiken maar je kan er wel uit leren. Lees hier onze 5 tips voor sociale media voor bedrijven!

1. Werk met heldere doelen en buyer persona's

Bedrijven denken vaak dat ze een product of dienst verkopen dat iedereen kan gebruiken. Toch hebben ze voor hun marketing een nauwkeurigere beschrijving nodig. Dat is ook zo voor hun social media marketing. De meeste succesvolle bedrijven werken daarom met buyer persona’s. Een buyer persona is iets wat je definieert voor je volledige communicatie, niet puur voor je socials. Dat is tevens interessant voor ‘algemene’ bedrijven als energiebedrijven of voedingsketens. We definiëren een buyer persona als volgt:

Een buyer persona is een semi-fictionele vertegenwoordiging van je ideale klant, gebaseerd op marktonderzoek en data over je bestaande klanten.

Een buyer persona geeft je een beeld van hoe iemand is en werkt en daar speel je op in.

Het gaat dus niét over een echte persoon, wél over hoe je ideale klant er qua eigenschappen uitziet.

Het achterliggende idee is dat je je bestaande klanten grondig onderzoekt. Op basis van de informatie die je over hen verwerft, kan je hen indelen in categorieën, waarop je je buyer persona’s kan baseren. Met de indeling die je hebt gemaakt, kan je gaan nadenken over wat elke categorie nodig heeft en hoe je als onderneming iedere categorie het best kan aanspreken op social media. Stel jezelf volgende vragen:

  • Wie zijn je bestaande klanten en ideale klanten?

  • Welke zorgen, wensen en interesses hebben ze?

  • Welk probleem willen ze met jouw hulp oplossen?

  • Waar zoeken ze naar informatie? Welke informatie?

Met die verkregen antwoorden, kan je je bedrijfsdoelen vastleggen voor je social media. Vraag je af:

  • Wil je voor meer mogelijke klanten zichtbaar worden met wedstrijden of giveaways?

  • Wil je meer sollicitaties ontvangen voor je vacature(s)?

  • Wil je meer inschrijvingen voor je nieuwbrief?

  • Wil je sneller op vragen van klanten antwoorden?

Als je weet wat je voor je onderneming wil bereiken op social media en op welke social mediakanalen je doelgroep zich bevindt, kan je je social media strategie verbeteren.

 

2. Kies de social media kanalen voor jouw bedrijf

De leuze luidt: work smarter, not harder. Je kan natuurlijk een social media post schrijven en nadien kopiëren op andere kanalen. Maar weet wel dat niet alle social media hetzelfde zijn. Is je buyer persona een zakenman met een senior profiel, dan ben je niets met een post op Snapchat. En omgekeerd: richt je je eerder op tieners, dan zal je met een post op LinkedIn waarschijnlijk niet zoveel successen bereiken.

Kies je social media op basis van je buyer persona’s!

Heb je social mediakanalen die je niet meer wenst te gebruiken? Dan kan je ze beter sluiten. Als je als bedrijf Facebook wil gebruiken of een zakelijk Instagram wil aanmaken, is dat een beslissing voor lange termijn. Door op een platform te blijven waar je niets op doet, blijf je verouderde informatie en oude logo’s aanbieden. Krijg je reacties waarop je niet reageert (omdat je er simpelweg niet op zit), krijg je ongewild een slechte reputatie.

Even alle social mediakanalen op een rijtje:

Facebook:

Facebook
  • Grootste social mediaplatform

  • Goed voor klantenservice en wedstrijden

  • Uitgebreide tools om je onderneming te promoten

  • Nodigt uit tot dialoog en uitwisseling, o.a. met quizzen en polls

 

Instagram:

instagram
  • Fotoplatform (prima om je product te laten zien)

  • Zeer interactieve community

  • Optie om hashtags en emoji’s te gebruiken om je doelgroep aan te spreken

  • Beste platform voor producten en diensten waar er voldoende mooie beelden met een goed verhaal voor beschikbaar zijn

 

Pinterest:

  • Fotoplatform (prima om kunst, inrichting en gerechten te showen)

  • Minder concurrentie dan op Facebook

  • 80% van de Pinterest-gebruikers kocht weleens iets na het op Pinterest gezien te hebben (cijfers begin 2021)

  • Gebruikers vinden je pins in categorieën

 

Twitter:twitter

  • Prima platform om in dialoog te gaan, nieuws te delen en vragen te stellen

  • Geschikt om regelmatig korte en spontane berichten te delen

  • Elke tweet bereikt al je volgers (werkt chronologisch en niet volgens een algoritme zoals Facebook)

  • Twitter wordt wereldwijd voor nieuws en informatie gebruikt

3. Maak een social mediakalender

Hoewel een social mediakalender opstellen veel werk lijkt, heb je er toch baat bij. Belangrijk is dat je jezelf geen druk op legt, als je ziet dat andere bedrijven bijvoorbeeld twee tot driemaal per dag iets schrijven op social media. Alleen maar iets schrijven op social media zodat je er iets op kan plaatsen, helpt niemand vooruit.

Wederom kan je de strategie baseren op de doelen en persona’s voor je bedrijf. Wie bijvoorbeeld zijn klantenservice probeert te verbeteren, plaatst maar beter daarop gerichte en bovendien relevante posts.

Je kan langzaam beginnen en ideeën opschrijven voor drie tot vijf posts per week. We geven je graag enkele manieren mee om inspiratie voor ideeën te krijgen en van start te gaan met jouw social mediakalender:

  • Plaats alle belangrijke data voor je branche in een kalender (bv. dag van de ondernemer)

  • Plaats alle belangrijke data voor je bedrijf in een kalender (bv. verjaardag van je bedrijf)

  • Zoek naar bijzondere dagen, die al dan niet serieus zijn (bv. Sinterklaas of Dierendag)

  • Plaats al het belangrijke nieuws over je bedrijf in de kalender (bv. nieuwe medewerkers)

  • Gebruik regelmatig dezelfde hashtags om meer mensen te bereiken (continuïteit, kenmerkend)

  • Maak indien mogelijk foto’s op een evenement en klantenbezoek. Deel wat ze je leerden.

  • Kijk hoe je concurrentie social media voor bedrijven, projecten of stichtingen inzetten

Door op voorhand alle social media posts in te plannen voor bv. komende maand, hoef je niet op het laatste moment in paniek nog iets bedenken om te delen.

Krijg je tóch nog een spontaan idee, dan kan je natuurlijk op dat moment ook iets delen.

4. Gebruik handige socail media tools

Nadat je je social mediakalender hebt gemaakt, kan je verschillende tools gebruiken om je posts op voorhand in te plannen. Zo zie je in één keer al je social mediakanalen bij elkaar en kan je bijhouden welke posts het goed doen. In korte tijd kan je heel wat leren over je bestaande doelgroep en andere geïnteresseerde prospects.

Deze social media tools kan je hiervoor gebruiken: Hootsuite, Buffer of Falcon.

Een foto bij je tekstje plaatsen, is altijd goed. Met tools zoals Stencil (linken: ) kan je snel en gemakkelijk afbeeldingen maken die de juiste afmetingen voor social hebben. Vind je niet meteen een geschikte foto, kan je altijd een gratis stockfoto gebruiken met eigen tekst. Maar let op: kijk altijd goed de auteursrechten na voor je een foto gebruikt.

 

5. Hergebruik oude berichten

Je hoeft niet altijd iets nieuws te bedenken. Indien het moment zich daartoe leent en de post relevant is, kan je gerust een oudere post opnieuw delen. Zo kan je de hashtag #ThrowbackThursday gebruiken om berichten te delen over belangrijke momenten uit de geschiedenis van je bedrijf, bijvoorbeeld een post over de oprichter(s).

Nieuwe volgers hebben vaak je oudere posts nog niet gezien. Maar ook voor je bestaande volgers kan zo’n relevante, belangrijke post nog wel eens fijn zijn.

(© Instagram KMOdynamoo)

13 aanleidingen om te investeren in een nieuwe website
10 redenen voor social voor je onderneming

About Author

Kim-Sophie Chaidron
Kim-Sophie Chaidron