Search post

13 aanleidingen om te investeren in een nieuwe website

0

Als je jezelf wel eens de vraag stelt of je moet investeren in je (nieuwe) website, geven we je 13 aanleidingen waarom je dat zeker moet doen. Je investeringen zullen zeker lonen! We lichten toe.

Hoge kosten of lange doorlooptijden bij wijzigingen

Een moderne website moet wendbaar (agile) zijn. Dat houdt in dat iedere gewenste wijziging vlug en goedkoop door te voeren is. Aangezien er doorlopend aanleidingen zijn om een website aan te passen, is een beperkte wendbaarheid onwenselijk. Enkele voorbeelden van die doorlopende aanleidingen zijn: nieuwe producten, conversieverbeteringen en tags voor nieuwe marketingtechnologie. Indien aanpassingen niet - of erg traag – gebeuren, verliest een website aan concurrentiekracht. Mogelijke gevolgen hiervan zijn dat niet al de producten vindbaar zijn of conversieverbeteringen niet worden doorgevoerd.

Voorbeeld: Als je aan je webontwikkelaar vraagt om nieuwe afbeeldingen en beschrijvingen op je website te plaatsen, en die wijzigingen duren drie maanden, dan is het geen agile website.

Alvorens je de wendbaarheidsproblemen waarmee je kampt kunt oplossen, moet het duidelijk zijn wat de achterliggende oorzaken zijn. Gekende oorzaken zijn:

  • Een dure webontwikkelaar die hoge vergoedingen vraagt voor wijzigingen. Grote organisaties werken soms met niet-marktconforme interne verrekenprijzen.

  • De inflexibiliteit van de website of systeemarchitectuur maakt wijzigingen complex en arbeidsintensief.

  • Stugge processen bij de IT-afdeling of webontwikkelaar maken wijzigingen complex en arbeidsintensief.

  • De verouderde technologie zorgt voor beperkte beschikbaarheid van specialisten.

Toevoegen essentiële functionaliteit is onhaalbaar

Het is mogelijk dat een website technologisch of structureel volledig verouderd of onschaalbaar is. Daardoor is het toevoegen van essentiële functionaliteit onhaalbaar. Bij die functionaliteit denken we aan:

  • productnavigatie via zoeken,

  • sorteren en browsen,

  • productvergelijkingen,

  • betalingen uitvoeren (Payconiq, PayPal, Bankcontact, enz.).

Functionaliteit is een must om concurrerend te zijn. Als het bij jouw website niet vlot genoeg gaat, niet goed genoeg werkt, dan zullen je potentiële klanten eerder naar je concurrenten gaan.

Content management problemen

Jouw content management systeem is het hart van jouw website. Als gevolg hebben problemen vrijwel altijd een grote impact. Als je volgende problemen ondervindt, kan het verstandig zijn om je CMS te vervangen:

  1. Je CMS biedt niet alle gewenste soorten content aan. Het spreekt voor zich dat een CMS tekst en afbeeldingen moet aanbieden, maar een video, podcast, blog of poll wordt algauw vergeten.

  2. Je CMS is traag voor websitebezoekers. Je CMS moet snel content aanreiken aan een browser. Als dat niet het geval is, is het tijd voor een ingreep.

  3. Je CMS is traag voor de webredactie. Je CMS moet een snelle applicatie zijn voor je redacteur. Als je CMS traag is, dan is dat vervelend om mee te werken. Het leidt tot ontevredenheid bij je redacteur en een minder agile

  4. Je CMS zorgt voor workflow Een goede CMS faciliteert een goede workflow zodat snelheid en kwaliteit van wijzigingen zijn gewaarborgd. Als je CMS niet voldoet, is hij aan vervanging toe.

  5. Leveranciersproblemen: de leverancier bestaat niet meer, is overgenomen of leeft SLA’s (Service Level Agremeents) niet correct na.

  6. Goedkope alternatieven: wat kort geleden enkel verkrijgbaar was bij een dure licentie is vandaag gratis en in een open source pakket verkrijgbaar.

Hoge hostingkosten

De opkomst van de cloud en server-virtualisatie liet de kosten voor hosting afgelopen jaren dramatisch dalen. Een migratie naar een cloud server van een website met veel verkeer kan je algauw duizenden euro’s doen besparen. Let op, het is van belang dat de website kan migreren naar een nieuwe server. Moest dat door technologische barrières niet mogelijk zijn, dan is het vernieuwen van de website een aantrekkelijkere optie.

Klant- en transactiedata zijn niet beschikbaar

Je website genereert veel data. Toegang tot deze data is dan ook essentieel voor je online marketing. In sommige gevallen is deze data niet eenvoudig beschikbaar. Hierdoor loop je waardevolle aanknopingspunten mis zoals het klikgedrag van klanten, data over aankopen, registraties en interacties. Mogelijke oorzaken:

  • versleutelde of ongestructureerde opslag,

  • de webontwikkelaar maakt de data enkel tegen (hoge) betaling beschikbaar.

Trage of instabiele website

Een essentiële succesfactor van een website zijn snelheid en betrouwbaarheid. Iedere seconde wachttijd bij bezoekers is er een te veel en kost geld. Iedere foutmelding is een minpuntje. Als je website – om welke reden dan ook – niet optimaal functioneert is ingrijpen noodzakelijk.

Om de koe bij de hoorns te vatten, moet je eerst de oorzaak van het probleem achterhalen. Dat kan werkelijk van alles zijn – en voor iedere oorzaak is er een andere oplossing – :

  • softwareproblemen,

  • hardwareproblemen,

  • bezoekersaantallen,

  • externe media, enz.

Monitor voortdurend de stabiliteit en snelheid van je website.

(lees verder onder de foto)

speedmeter

Niet alle producten zijn goed vindbaar of browsebaar

Als je meerdere producten of diensten aanbiedt op je website, dan is categorisering noodzakelijk. Een goed uitgevoerde categorisering zorgt ervoor dat websitebezoekers de producten en diensten die ze zoeken vinden via zoekschermen en menu’s. Als je grondige aanpassingen aan het assortiment uitvoert, is nieuwe categorisering noodzakelijk. Dat is vaak ingrijpend, omdat het invoeren daarvan samenhangt met zowel de menu- en zoekstructuur als met de achterliggende systemen.

Belangrijk is dat de gebruikersinterface of de systemen de vereiste veranderingen aankunnen.

Gebruikers kunnen hun hoofddoelen niet realiseren

Hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid van je website? Kan een bezoeker eenvoudig zijn of haar hoofddoelen op je website bereiken? Concreet voorbeeld: kan hij of zij eenvoudig een aankoop plaatsen? Als dat door een slecht functionerende en trage website niet mogelijk is, dien je je website grondig te herzien.

Idem dito: heb je een contactformulier op je website via welke weg klanten contact met je kunnen leggen? Als dat niet naar behoren functioneert, kunnen websitebezoekers hun doelen niet behalen.

Verouderd visueel design

Een verouderd visueel design schreeuwt om vervanging. De gevoelens die een design drie jaar geleden opriep, zijn vermoedelijk vandaag niet meer dezelfde. Wat toen positiviteit opriep, kan nu leiden tot onverschilligheid. Bovendien veranderen na een tijdje de functionele en content eisen aan een website. Dat heeft een impact op het design. Stel jezelf de vragen: “Welke vormgeving is optimaal voor de nieuwe functionaliteit of content?” “Hoe zorgen we ervoor dat het zowel aantrekkelijk blijft als in balans met de aanwezige functies en content?”

Presentatie van producten en diensten is achterhaald

Een cruciaal onderdeel van online marketing zijn productpagina’s. Productpagina’s zijn vooral gericht op het overtuigen van websitebezoekers. Productinformatie en afbeeldingen moeten helder, aantrekkelijk en volledig zijn. Voorts moet het duidelijk zijn hoe een gebruiker kan bestellen. Tenslotte moet de gebruiker informatie terugvinden over de verzendkosten, garanties, alsook wanneer iets leverbaar is. Wanneer je merkt dat de presentatie van je producten en diensten achterhaald is, dan is je huidige website aan vervanging toe.

Website is niet optimaal bruikbaar met alle browsers en mobiele devices

Er zijn tal van browsers waarin gebruikers je website openen. Zorg er dus voor dat je website optimaal werk in alle browsers zoals Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari. Anders sluit je van te voren bepaalde bezoekers uit. Hetzelfde geldt voor mobiele devices zoals smartphones en tablets.

(lees verder onder de foto)

firmbee-com-eMemmpUojlw-unsplash

Stugge transactiesystemen leiden tot omzetverlies

Een transactiesysteem dat allerhande onnodige gegevens of handelingen eist bij een aankoop, kan leiden tot omzetverlies en verlies aan conversie. Zo is het mogelijk dat het verplicht is om een account aan te maken alvorens een aankoop kan worden gedaan. Of velden die ingevuld moéten zijn. Wanneer je transactiesysteem zulke wijzigingen niet toestaat, is een nieuw transactiesysteem vaak noodzakelijk.

Problemen met privacy, veiligheid voor bezoekers en databeveiliging

De steeds strenger wordende GDPR-wetgeving zorgt ervoor dat je voorzichtig moet omgaan met privacy en veiligheid. Een website verwerkt en registreert heel wat data van bezoekers, zoals bezoekdata, persoonlijke gegevens en betaalgegevens. Deze gegevens moeten kost wat kost beschermd worden. Ook moet je ervoor zorgen dat er geen virussen of malware worden verspreid via je website. Het leed zou aanzienlijk kunnen zijn. Je moet een optimale privacy en veiligheid kunnen waarborgen, anders is ingrijpen noodzakelijk.

 

 

In 7 stappen naar een ijzersterk social plan
5 tips voor social media voor bedrijven

About Author

Kim-Sophie Chaidron
Kim-Sophie Chaidron