Search post

10 redenen voor social voor je onderneming

0

Ben je nog aan het twijfelen of social media wel een goed idee is voor je bedrijf? Wij geven je 10 redenen waarom social media goed is voor je onderneming.

1. Vergroten van naamsbekendheid

Steeds meer kmo’ers springen op de technologische trein. Die mag je als bedrijfsleider zeker niet missen. Door als bedrijf in te zetten op social media, vergroot je jouw online aanwezigheid. Meer mensen zullen in aanraking komen met je producten of diensten, waardoor ze je (her)kennen.

Stel, je potentiële klant heeft een nieuwe verwarming nodig. Door daar als bedrijf op in te spelen (denk aan advertenties op social media), loods je je potentiële klant gemakkelijk naar je bedrijf. Dat komt omdat je meer aanwezig bent, waardoor je klanten je leren kennen en weten wie er achter het merk zit. Je bouwt vertrouwen op. Als hij denkt aan een nieuwe verwarming, zal jouw naam in hem opkomen.

Voor je een verwarming koopt, wil je graag vertrouwen krijgen, maar hetzelfde geldt voor iemand die tuinen aanlegt of verzekeringen verkoopt. Het vergroten van je naamsbekendheid is dé manier. Je merk blijft top-of-mind, daarbij gaat het eerder om een opgewekte herinnering dan om herkenning.

In een van onze realisaties, creëerden we voor Aservis een grotere aanwezigheid op social media, aangezien ze nog geen social media hadden. Meer info

(© Facebook Aservis)

Ik neem jou bij de hand en maak jou wegwijs in de belangrijkste aspecten.

Terminologie

Top-of-mind (awareness): een marketingstrategie waarbij het de bedoeling is dat de consument als eerste aan het merk denkt wanneer hij gevraagd wordt naar een bepaalde industrie of categorie.

 

2. Online reputatiemanagement

Sinds de komst van web 2.0 is het heel eenvoudig geworden voor bedrijven om te achterhalen wat je klanten precies van jou vinden. Dankzij verschillende tools kan je inzetten op jouw online reputatiemanagement. Je kan gauw reageren op (negatieve) feedback en (potentiële) klanten. Dat maakt je merk menselijker en van die feedback kan je bijleren. Ga zakelijk in debat als dat nodig is. Vergeet zeker niet om ook op positieve feedback te reageren, want door tevens op positieve feedback te reageren, toon je hen een wederzijdse appreciatie.

Behoud je (goede) online reputatie, door er als de kippen bij te zijn, van negatieve feedback te leren en positieve feedback openlijk te waarderen.

(© Melange Thee, theewinkel en webshop in Mortsel)

 

3. Wees aanwezig waar je klant is en bouw bekendheid op

In de vluchtige en steeds verder digitaliserende wereld waarin we leven is het als kmo’er belangrijk dat je mee bent met deze veranderingen. Social heeft marketing veranderd. Dat betekent dat je er niet meer omheen kunt, als (innovatief) bedrijf is het belangrijk om te kijken wat social media jou kan opleveren. Daarbij moet je zijn waar je (potentiële) doelgroep is. Waar anders dan op social zou je hen kunnen bereiken? Bouw bekendheid op op social media en bekijk welke kanalen voor jouw doelgroep het beste werken. Zitten je klanten bijvoorbeeld vooral op Facebook of toch eerder op LinkedIn of Instagram?

4. Beïnvloeding van koopgedrag

Je kan consumenten beïnvloeden in hun koopgedrag. Wanneer ze jouw merk volgen op social media, zullen ze meer geneigd zijn om je producten of diensten te kopen. Dat komt omdat ze je merk regelmatiger voorbij zien komen als je vaak goede content post. Daarnaast bevelen ze deze (na een uiteraard positieve ervaring) hoogstwaarschijnlijk aan aan andere (potentiële) klanten.

                Zo verkoop je niet alleen jezelf als merk, maar ook je producten, via social media.

 

5. Expertstatus

Een bedrijfsprofiel of weblog is een uitstekende opportuniteit om door de consument als expert te worden beschouwd. Niet alleen kan je hen op dat profiel op de hoogte houden van de laatste nieuwtjes, ook kan je hen branchegerelateerd nieuws meegeven. Door op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen te delen, zal je van je consument een expertstatus krijgen. Wat leuk is, is dat je content kan voorzien die buiten je producten gaat.

Stel, je doet aan tuinaanleg. Je kan uitleggen welke planten het goed doen voor minder onderhoud.

Stel, je bent kredietverzekeraar. Je kan je klanten uitleggen wat het gevaar is als ze niet zo’n verzekering hebben.

Je probeert je in te leven in het denkpatroon van je klanten, waarbij je verder gaat dan puur je producten pushen. Je wint aan geloofwaardigheid.

6. Genereer websitetraffic

Waar mogelijk kan je in geplaatste berichten op social media (Twitter, Facebook of LinkedIn) een link toevoegen naar je website. Via de ‘clicks’ die hieruit voortkomen kan je extra websitetraffic genereren. Inkomende links naar je site zijn een heel belangrijke factor bij zoekmachine-marketing.

Door de de opzet van sociale media en het lanceren van paid social media campagne, is de online vindbaarheid van Aservis sterk verbeterd. Zo kreeg het  zo’n 200% extra bezoekers op de website. Meer info

7. Invloed op zoekmachine-rankings

Wanneer je aanwezig bent op social media, ben je ook beter vindbaar. Wanneer mensen zoeken naar je merknaam in zoekmachines, weet je vrijwel zeker dat je de bovenste organische resultaten zal claimen. Dat komt omdat social media hoog bovenaan verschijnen. En het is toch belangrijk dat de bovenste zoekresultaten vooral over je eigen merk gaan.

8. Niche- en local marketing

Social media maakt nichemarketing nog eenvoudiger. Via deze platformen kan je als bedrijf gericht zoeken op demografische kenmerken en interesses. Ze lenen zich voor locatie-gebonden diensten (‘Location Based Services’), die vooral geschikt zijn voor bedrijven die klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de plaats waar de klant zich op dat moment bevindt.

Stel, je bent een koeriersbedrijf dat gespecialiseerd is in maaltijdsbezorging zoals Deliveroo. Door op Facebook gericht te adverteren, kan je heel wat (potentiële) klanten verlekkeren én aanzetten om zich op jouw diensten te beroepen. Zo goed als alle sociale media platformen lenen zich hiertoe. Dat is niet alleen interessant voor een maaltijdsbezorgingsbedrijf, maar ook andere bedrijven hebben hier baat bij.

 

9. Werving van nieuw talent

Heb je er al aan gedacht om vacatures op social media te plaatsen? Dat is zo gek nog niet. Een toenemend aantal bedrijven kiest voor ‘employer branding’ en ‘direct sourcing’ via social media. Je kan je vacatures plaatsen op onder andere LinkedIn, Facebook en een ‘social talentpool’ opbouwen. Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om nieuwe generaties aan te spreken met een fijne uitstraling als bedrijf. Bovendien wordt het steeds moeilijker om talenten, die je nodig hebt in je organisatie, te vinden. Andere bedrijven zijn op zoek naar vergelijkbare talenten, waardoor we kunnen spreken over een strijd om een talent (‘war for talent’ dus).

(© Facebook KMOdynamoo)

Ik neem jou bij de hand en maak jou wegwijs in de belangrijkste aspecten.

Terminologie

Employer branding: een manier om een bedrijfscultuur over te brengen op zowel huidige als potentiële werknemers.

Direct sourcing: wanneer bedrijven zelf hun eigen talent zoeken en aanwerven in plaats van externe headhunters (gespecialiseerde recruiters) in te schakelen.

Social talentpool: een database met potentiële kandidaten voor vacatures binnen een bepaald bedrijf.

War for talent: wanneer verschillende bedrijven naar vergelijkbare (schaarse) talenten op zoek zijn.

10. Input productontwikkeling

Ten slotte kan je bovendien inzicht krijgen in de wensen van je klanten. Dat is input die je op zijn beurt kan inzetten voor het innoveren van je producten of diensten. Hoewel social media vaak gratis is, eist het veel tijd en energie van je om een succesvol plan op poten te zetten. In dat plan ga je de doelgroep formuleren, achterhalen waar deze zich bevindt en feedback analyseren.

Wil je bijvoorbeeld een online cursus lanceren, maar twijfel je nog welke accenten je wil leggen in je cursusmateriaal? Dan kan het zinvol zijn om met je klanten of prospects in overleg te gaan. Ze kunnen je waardevol advies geven dat je kan meenemen in je cursus. Of is het de eerste keer dat je zo’n lancering aanbiedt, dan kan je aftoetsen met je volgers of er veel interesse naar is.

Of maak je feestartikelen en twijfel je welke kleur feestslingers het meeste in swung zullen zijn volgend seizoen? Waarom geen poll organiseren via Instagram Stories om te polsen wat je volgers ervan denken. Ze kunnen je een goede indicatie geven van welke kleur het meest populair zal zijn.

Lees ook: 4 Redenen Waarom Je Als Kmo Social Media Moet Inzetten 

5 tips voor social media voor bedrijven
Tijd voor een nieuwe website?

About Author

Kim-Sophie Chaidron
Kim-Sophie Chaidron