Wil je graag weten of jouw website nood heeft aan vernieuwing? Wij geven je indicatoren genoeg. Het is aan jou om te beslissen.
Wanneer een nieuwe website?
Je website is al langer dan 3 jaar hetzelfde
Een website die al langer dan 3 jaar hetzelfde is, is dringend aan vervanging toe. Een grondig onderhoud van je site, nieuwe afbeeldingen, een verbetering van de gebruiksvriendelijkheid, enz. Het kan wonderen doen. Je klanten en prospects willen niet alleen iets nieuws zien, ook is het vanuit technisch standpunt aangewezen om je website iedere 3 jaar te updaten. De technologie verandert voortdurend en het internet staat immers niet stil.
Je website is mobiel niet goed zichtbaar
Wanneer klanten of prospects je website bezoeken via hun smartphone of tablet, en deze daarop niet goed zichtbaar is, dan zullen zij weer vertrekken. Heb je dus een website die mobiel niet goed zichtbaar is, dan is het de moment om daar iets aan te doen. Steeds meer gebruikers gebruiken deze toestellen, ga daar dus ook in mee.
Tip
Je kan zelf je website bekijken vanop verschillende devices. Of je kan aan je vrienden of familie vragen om je website eens te bekijken vanop hun toestellen. Daaruit kunnen nuttige tips komen en ook potentiële bugs.
Je website laadt vreselijk traag
Laadt je website dan weer erg traag, dan zal dat op de zenuwen werken van je klanten en prospects. Laat dat nu net iets zijn dat je kost wat kost wilt voorkomen! Niet alleen houden zoekmachines als Google rekening met de laadtijd van je website, ook haken je klanten en prospects na 4 seconden laadtijd gegarandeerd af.
Je website speelt automatisch muziek of video af
Een website die automatisch muziek of video afspeelt, zonder dat je klant of prospect iets heeft aangeklikt, wordt evenzeer als vervelend ervaren. Zorg er dus voor dat dit niet automatisch gebeurt en dat het geluid of de video pas begint wanneer je klant of prospect dat manueel heeft aangeklikt.
Je website werkt nog met Adobe Flash
Adobe Flash is een trage, gedateerde software, die bovendien tal van bugs vertoond. Als je een website hebt die nog steeds met Adobe Flash opent, heb je dringend een nieuwe website nodig. Stap daar dus van af!
Adobe Flash bestaat niet meer sinds 2021. Gebruik je dus nog altijd Adobe Flash op je website, dan kan iemand met een nieuwe computer deze content niet bekijken. Het was een plug-in die Flash-media op webpagina’s in browsers zoals Chrome kon weergeven. Er bestaan alternatieven voor, zoals video. Wie nog niet van Adobe Flash player is afgestapt, kan dat maar beter gauw doen.
Je website heeft geen degelijk CMS
Voor je website vlot te laten werken – en het jezelf eenvoudig te maken – , heb je een degelijk CMS (voluit content management systeem) nodig. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat je voor iedere aanpassing – hoe klein deze ook is – beroep moet doen (en dus moet wachten op) een externe partij. Zorg ervoor dat je vlug en eenvoudig zelf dingen kan aanpassen aan je website, wanneer je dat zelf wilt.
Je kan een CMS in twee grote groepen verdelen. Enerzijds heb je CMS op basis van open source (zoals Wordpress, Joomla, Drupal) en anderzijds heb je een ‘vaste’ software CMS (zoals Sitecore).
Je website linkt niet naar je social media
Het is zonde dat je actief bent op social media, maar dat je website niet naar je social mediakanalen linkt. Zorg er dus voor dat je deze integreert in je (nieuwe) website. Of voeg deze snel en gemakkelijk toe via je CMS.
Het werkt echter in twee richtingen: je website linken in je social media, is een uitstekende keuze. Zo kunnen al je bezoekers jouw content en bedrijf leren kennen en volgen op hun tempo.
Je website verbleekt bij die van de concurrentie
Heb je een website waarvan je zélf tevreden bent, maar verbleekt deze bij die van de concurrentie? Dan kan dat een rol spelen in de beslissing die je klant en prospect neemt. Je site is als het ware je visitekaartje, een eerste kennismaking met je bedrijf en ook de eerste plaats waar ze zullen zoeken naar informatie over je bedrijf. Als je site onaantrekkelijk oogt, dan zal je klant of prospect waarschijnlijk kiezen voor je concurrent.
Waarom een responsieve website?
Een responsieve website is een website die optimaal werkt op een breed scala van toestellen. Responsieve websites zijn websites die niet zomaar een mobiele en een desktop versie hebben, maar gewoon op ieder toestel werken door op een slimme manier om te gaan met het herschalen van elementen. Kijk maar hoe de weergave van het menu verandert als webdeveloper Sam Apostel schakelt tussen verschillende weergaves.
(© Sam Apostel & Kim-Sophie Chaidron – Home of Hope)
Een responsieve website past zich als het ware aan de omgeving waarin hij getoond wordt aan, zonder dat hij inlevert op de leesbaarheid van de tekst of op de bruikbaarheid van de gebruikersinterface.
Ben je toch niet overtuigd? We geven je vijf redenen waarom je (volgende) website een responsieve moet zijn.
Ga mee in de mobiel wordende wereld
In een wereld waarin alles beweegt, mag je website niet achterblijven. Zo hanteren gebruikers voortdurend nieuwe toestellen om online te gaan of een toepassing te gebruiken. Een website die niet werkt op mobiel (m.a.w. niet responsief of snel genoeg is) wordt dan algauw weer gesloten. Onze smartphone gebruiken we vooral voor snelle zoekopdrachten of apps, terwijl onze tablets erg populair zijn om tussendoor even iets te doen. Denk aan surfen, films en foto’s bekijken, spelletjes spelen, en kranten en boeken lezen on the go.
Achter de computer gaan zitten is een grotere taak. Daarom bieden smartphones en tablets een prima alternatief.
De proef op de som
We namen de proef op de som en gingen na of wat we dachten écht klopte.
Desktop vs Mobiel vs Tablet België 2020-2021
Hoewel heel wat personen hun desktop nog gebruiken, is ook de smartphone aan een opmars bezig. De tablet sluit het rijtje af en vult zo de derde plaats. Het percentage voor desktop in februari 2021 bedraagt 60.06%, voor mobiel is dat 36.34% en voor tablet 3.6%. Deze trend zal zich vermoedelijk blijven verderzetten.
(© StatCounter Global Stats)
Mobiele browsergebruik in België 2020-2021
Dat gebruikers steeds meer browsen via hun smartphone, blijkt ook uit de cijfers van StatCounter. Maar welke browsers gebruiken ze dan? Op onderstaande grafiek zien we dat Chrome de meest gebruikte mobiele browser in België is (2020-2021), gevolgd door Safari. Samsung Internet vult het rijtje en komt op een mooie derde plaats. Het percentage voor Chrome in februari 2021 bedraagt 49.71%, voor Safari is dat 37.24% en voor Samsung Internet is dat 11.44%.
(© StatCounter Global Stats)
Nuance: Analyseer het gedrag van jouw gebruikers. Deze cijfers zijn trends, maar hoeven niet altijd 100% jouw doelpubliek te weerspiegelen. Bekijk vooral welke devices je publiek gebruikt. Merk je dat je vooral met jongere klanten werkt, dan is de kans groot dat je volledig kan inzetten op mobiel. Volg dus niet alleen trends, maar luister en analyseer vooral het gedrag van jouw eigen gebruikers.
Zet in op (een positieve) gebruikerservaring
Het is geen geheim dat gebruikers positiever tegenover een merk staan wanneer zijn website werkt op mobiel. Laat er dus geen gras over groeien en pak de koe bij de horens! Je weet wat je te doen staat: zorg er dus voor dat je website snel genoeg laadt op mobiel en bovendien leesbaar blijft op een kleiner scherm. Hiermee kom je de gebruikerservaring (UX) ten goede. Je kan zo namelijk voorkomen dat je mobiele websitebezoekers afhaken.
Ook zoekmachines houden van responsieve websites
Wist je dat zoekmachines zoals Google evenzeer houden van responsieve websites? Wees er dus maar zeker van dat het gegeven of een website al dan niet responsief is, meetelt in de manier waarop de zoekmachine de rang van je website berekent. Hoe responsiever je website is, hoe hoger je website zal verschijnen in rankings.
Tip
- Gebruikers hoeven niet langer te worden omgeleid naar een apparaat-geoptimaliseerde weergave. Hierdoor blijft de laadtijd beperkt. Je hebt dus alleen maar baat bij een responsieve website.
Verlies geen verkoop (ook niet aan jouw concurrenten)
Niets is vervelender dan een verkoop mislopen, zeker aan jouw concurrenten. Gebruikers willen vaak snel een aankoop doen. Als je website de gevraagde informatie niet snel of goed geeft, en die van je concurrent wel, dan is de kans groot dat je de deal mist en die naar je concurrent gaat. Dat wil je toch niet zien gebeuren?
Verspil geen kostbare marketingenergie door een slechte website
Tenslotte besteed je vaak heel wat tijd en budget om je (organische) websiteverkeer te verhogen. Dat zal als sneeuw voor de zon verdwijnen als je gebruiker meteen weer van je (niet-responsieve) website vertrekt.
Voorbeeld: Via advertenties of andere reclame zoals in de krant of op de radio maak je je website algemeen gekend. Maar wanneer ze eenmaal naar jouw website gaan kijken en deze niet voldoet aan hun verwachtingen (een webshop waarbij de betalingen niet werken, een website die veel te traag laadt, een website die niet beschikbaar is in de taal van de reclame, enz.) dan leiden je investeringen niet tot een conversie.
Vanaf dat je veel marketingreclame hebt gemaakt en mensen eenmaal naar je website zijn gegaan, dan komen die mensen hoogstwaarschijnlijk niet terug wanneer je de volgende keer reclame maakt.
Waarom een nieuwe website?
Twijfel je of je een nieuwe website of nieuwe look voor je site nodig hebt? Stel jezelf volgende vragen. Als je meermaals ‘nee antwoordt, heb je waarschijnlijk een nieuwe website of een nieuw jasje voor je website nodig.
Is je website gebruiksvriendelijk genoeg?
Dat je website er goed uitziet, is één ding. Maar dat verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer je website traag laadt of niet gebruiksvriendelijk is. Je (potentiële) klanten zullen hierdoor afhaken en je website weer verlaten. In een wereld waarin alles wordt verondersteld snel te gaan, kan je website niet achterblijven. Bovendien is het geen geheim dat bezoekers langer blijven hangen als je website vlug laadt.
Wist je dat je zelf ook kan nakijken hoe lang je pagina erover doet? Deze websites kunnen je daarbij helpen: WebPageTest.org, Google PageSpeed Insights, Google Mobile Website snelheidstest en Google Analytics Site snelheidstest.
Tip
Bij gebruiksvriendelijkheid gaat het niet enkel over de snelheid van je website. Het gaat ook over de eventuele aanpassingen die werden gemaakt voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan slechtzienden, voor wie je op je website een voorleesfunctie implementeert of juist meer contrasten toevoegt op je website.
Werk je je website regelmatig bij? Wordt hij onderhouden?
Een website die niet regelmatig wordt bijgewerkt of onderhouden, oogt niet uitnodigend voor bezoekers. Het is raadzaam je website frequent bij te werken en te voorzien van nieuwsberichten of andere aanpassingen. Zorg ervoor dat je website up-to-date blijft. Was het even geleden? Denk dan na over hoe je je website meer kan updaten met eventueel een nieuwe lay-out erbij.
Kan je zelf eenvoudig dingen plaatsen of aanpassen?
Wellicht is er een andere reden dat je jouw website niet of onvoldoende bijwerkt. Misschien is je CMS (content management systeem) te ingewikkeld voor je of wil het helemaal niet meewerken, waardoor je er niet aan komt om nieuwe berichten te plaatsen. Je kan dat probleem oplossen door over te stappen op een website met een gebruiksvriendelijk en fijn CMS, zoals WordPress. Dat biedt je veel mogelijkheden en is erg handig.
CMS
Wat is een CMS? Een CMS is een content management systeem: het helpt je de content van jouw website op een systematische manier te beheren. Je hoeft je niet te verdiepen in verwarrende code, je kan aan de slag met een eenvoudige editor. Hierdoor kan je zelf kiezen hoe je content zal worden weergegeven aan je bezoekers.
Het is een misvatting dat een CMS enkel geschikt is voor een blog. De ‘content’ in jouw CMS kan zijn:
-
Blogposts
-
Landingspagina’s
-
Webshop
-
Reacties
-
Content van privécursussen
-
Inschrijvingen voor een nieuwsbrief
-
Videocontent of afbeeldingen
-
Portfolio
We gaven reeds aan dat WordPress een goede CMS is om mee te werken. Er zijn nog andere opties:
Werkt je website ook op mobiele telefoons?
Op die ene enkeling na, heeft iedereen vandaag de dag een gsm. Vaak worden websites er ook op geopend. Voor jouw website betekent dit dat deze ‘mobile responsive’ moet zijn. Hij moet met andere woorden goed op mobiel kunnen functioneren en naar het apparaat kunnen schalen. Dat draagt bij aan de gebruikerservaring.
De partner van onze stagiaire Kim-Sophie, Sam Apostel (een webdeveloper), was zo vriendelijk om dit even te illustreren. Op onderstaande afbeelding zie je zijn website en hoe hij deze schaalt naargelang het toestel.
(© Sam Apostel – UA Confessions merch)
(© Sam Apostel – UA Confessions merch)
Is je website in orde op gebied van SEO?
Aan een website die geen bezoekers aantrekt, heb je weinig. Een van de belangrijkste bronnen van (organisch) webverkeer is de zoekmachine Google. Wie goed vindbaar wil zijn in zoekmachines zoals Google, moet zijn website optimaliseren. Dat heet zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO. Je kan ervoor kiezen om dit zelf aan te pakken, maar je kan hier ook een specialist voor inhuren. Wil je weten wat wij als contentmarketingspecialist voor jou kunnen betekenen op vlak van SEO? Neem hier contact met ons op.
Nog meer tips nodig voor SEO? Lees dan de blog over de SEO-schrijftips.
Komen er leads binnen via je website?
Krijg je dan weer heel wat bezoekers binnen, maar kan je daar geen nieuwe klanten uit te halen? Dan is er daar ruimte voor verbetering. Een nieuwe website of een paar kleine aanpassingen uitvoeren op je huidige website, kan wonderen verrichten en ervoor zorgen dat je in één klap meer bezoekers naar klanten kan te converteren.
Voorbeeld: Is je formulier erg lang en hebben klanten drempelvrees om al direct te veel informatie te moeten geven, experimenteer dan met het aantal velden van je formulier(en). Zo kan je je formulier(en) optimaliseren.
Is je website mee met de tijd?
Een gedateerde website biedt vaak niet de resultaten waar je op gehoopt hebt. Neem even je website onder de loep en bekijk wat je kan doen om mee te zijn met de tijd. Nieuwe websites bieden heel wat mogelijkheden qua design en gebruiksvriendelijkheid. Zo wordt jouw website merkbaar effectiever en nuttiger voor je bedrijf. Volg andere bedrijven en doe inspiratie op bij sectorgenoten of concurrenten.
Hoe ziet de website van de concurrentie eruit?
Last but not least, als je website er aantrekkelijker uitziet dan die van je concurrent, heb je een streepje voor. Als dat niet zo is, dan moet je je website waarschijnlijk even onder de loep nemen en een tandje bijsteken. We willen allemaal wel de mooiste website hebben. Dat is fijn voor onszelf, maar ook voor onze (potentiële) klant.