Search post

12 tips voor meer bereik

0

Vraag je je als bedrijf af hoe je meer mensen bereikt op social media? Dan hebben wij 12 tips die je daarbij kunnen helpen.

1. Deel je content meer dan één keer

Op social media gaat alles er vluchtig aan toe. Een geplaatst bericht en nieuwsupdates blijven maar even in beeld en verdwijnen even vlug weer als ze verschenen zijn. Daardoor hebben je prospects ze vaak niet gezien, wat een spijtige zaak is. Daarom is het verstandig om je blog posts en andere content meer dan één keer te delen. Als je niet overdrijft, voldoende varieert en goed spreidt kan je zo meer websitebezoekers krijgen!

Het gaat niet alleen over nieuwe blog posts, maar ook over oude. Als een artikel goed, relevant en nuttig is, waarom zou je het dan niet opnieuw in de verf zetten?

Hergebruik je een bericht, probeer dan de tekst of omschrijving net iets anders te formuleren. Stel een vraag, gebruik een grafiek of quote uit het artikel.

Maak ‘evergreen content’, dat is content waarvan je bewust al weet dat die niet snel gedateerd zal zijn. Het is content die interessant, tijdloos én relevant blijft op lange termijn. Evergreen content wekt continu interesse op bij je lezers en blijft in principe altijd actueel. Denk aan tips die je altijd kan inzetten, bijvoorbeeld als een bedrijf in tuinaanleg zijn tips voor het aanleggen van een prairietuin even relevant op een later tijdstip.

 

2. Gebruik een publicatieschema

Publiceer op regelmatige basis je berichten op alle social mediakanalen waarop je bedrijf zich bevindt. Het is raadzaam om een publicatieschema te gebruiken. Op die manier kan je het overzicht bewaren en content die je herhaaldelijk deelt goed spreiden. Voor het opstellen van je publicatieschema raden we je het volgende aan:

  • Bepaal je publicatiefrequentie per netwerk

  • Werk met vaste tijdssloten of publicatietijden

  • Bepaal welke content geschikt is voor herpublicatie

  • Bepaal hoelang je die content gaat herpubliceren

  • Plan variatie en herhaling in

Overdrijf niet, zorg ervoor dat je niet te vaak en niet in bulk post. Als je dat wel doet, kom je misschien over als spammer, waardoor je volgers en bezoekers verliest.

Analyseer misschien wanneer je klanten het meest actief zijn. Zo kan je in Facebook en Instagram grafieken terugvinden met die informatie. Als je bezoekers bijvoorbeeld veel lezen om 9 uur ’s ochtends, is het slim om daarop in te spelen. Relevantie (van posts) of op maat van je doelgroep berichten posten is nog belangrijker dan veel posten.

 

3. Gebruik social mediamanagement tools

Als je meerdere profielen, groepen of bedrijfspagina’s hebt op diverse sociale netwerken, kan dat algauw een heleboel werk zijn. Om het toch een beetje doenbaar te houden, is het slim om social mediamanagement tools te gebruiken. Via deze tools kan je je berichten snel en efficiënt inplannen en deels automatiseren.

Automatiseer het posten (bv. 5 posts schrijven en ze inplannen voor de komende weken), maar houd vooral rekening met wat de interactie op het moment van je post is. Schrijf je bv. iets voor over 3 weken, zorg er dan voor dat de copy aansluit bij dat moment. Stel dat je in die post een vraag stelt aan je volgers, die reageren, zorg er dan ook voor dat je dat manueel monitort. Anders heb je geen menselijke interactie. Je moet er dus aan denken dat je op dat moment ook je pagina checkt, want het gevaar is dat je dat vergeet als je die post een maand geleden hebt ingepland. Gebruikers hechten waarde aan interactie en zullen het opmerken als je reageert op hun engagement.

 

4. Wek interesse met giveaways, freebies en promoties

Dat wedstrijden, freebies en promoties erg populair zijn op social media, is een understatement. Als je de aandacht van je doelgroep wil wekken, is het een goed idee om ze te gebruiken. In ruil voor een like of een share op je bericht kunnen je volgers iets winnen. Het is een goede manier om snel prospects te bereiken.

Stel, je hebt net een nieuw boek op de markt gebracht. Het is een interactief werkboek waardoor (beginnende) ondernemers een businessidee kunnen vormen, uitwerken en hopelijk succesvol maken. Om je boek aan het grote publiek bekend te maken, start je met een giveaway. Je wekt interesse, krijgt spoedig deelnemers én deelnemers die niet gewonnen hebben, zullen misschien je boek wel kopen.

pexels-artem-beliaikin-1114376 (1)

5. Adverteer

Wie adverteerbudget vrij heeft, kan ook bezoekers aantrekken met advertenties zoals:

  • Facebook Ads

  • LinkedIn Ads

  • Uitgelichte tweets

Laat die advertenties doorverwijzen naar je productpagina’s of populairste blog posts. Het instellen van een correcte strategie voor advertenties is niet altijd even evident. Je moet rekening houden met budget, doelgroep, regio, frequentie, … Veel bedrijven schakelen daarvoor de hulp van een bureau in. 

Neem gerust eens een kijkje op onze algemene website!

 

6. Bouw relaties op met influencers

Online influencers zijn mensen met veel online invloed. Ze hebben veel expertise binnen hun vakgebied, een goede reputatie en zijn heel populair bij een bepaalde doelgroep. Misschien wel bij een doelgroep die voor jou interessant is? Influencers worden gevolgd door heel wat mensen, die bovendien veel waarde hechten aan de mening en het oordeel van die influencers. We raden je aan om relaties op te bouwen met influencers die voor jou relevant zijn. Als zij jouw product of dienst aanbevelen of je content delen met hun volgers, bereik je heel wat nieuwe mensen. Prima dus voor de ondernemer die zijn onderneming naar een hoger niveau wil tillen!

Stel, je biedt een praktisch werkboek aan voor (beginnende) ondernemers. Dan kan het slim zijn om samen te werken met influencers, in wiens voetsporen veel volgers graag willen treden. Vertel hun verhaal (in je boek) en laat hen jouw verhaal vertellen (op social media), een win-winsituatie voor iedereen. Eline Goethals schreef het boek On It en bundelde hiervoor de krachten met o.a.:

    • Eline De Munck – Odette Lunettes

    • Thomas Van Halewyck – Bundl

    • Richard Burger – Swapfiets

    • Joachim Badejoh – BADE MEDIA

    • Taha Riani - Allyens

Meer info: https://www.youareonit.com/

Betreft je product of dienst een bepaalde niche, zoek dan steun bij experten uit die niche. Zo zocht Eline Goethals steun bij Acerta en Start It @KBC.

7. Ga in dialoog met je volgers

Eén van de belangrijkste aspecten van succesvol social media management is je doelpubliek voortdurend engageren en in dialoog gaan met je volgers. Je mag tenslotte niet vergeten dat social media voor je onderneming in twee richtingen werkt. Wie kiest voor eenrichtingsverkeer, laat veel potentiële bezoekers links liggen (en loopt dus ook veel verkeer naar zijn website mis). Daarom raden we je het volgende aan:

  • Stel vragen aan je volgers

  • Reageer op hun reacties

  • Bedank wie je content deelt

  • Neem deel aan discussies

Kortom: bouw een relatie op met je volgers en engageer je community.

 

8. Bestudeer industry leaders, concurrenten en klanten

Industry leaders zijn niet zomaar heel invloedrijk geworden. Zoek uit wat hen zo succesvol maakt en kijk of je een van deze dingen zelf kan toepassen. We raden je aan om te kijken naar:

  • Welke berichten ze posten

  • Wanneer ze deze posten

  • Hoe zij hun doelpubliek engageren

Je directe concurrenten en je klanten zijn eveneens een waardevolle bron van informatie! Kijk en leer.

 

9. Maak of word lid van groepen of communities

Welke groepen en communities zijn relevant voor je onderneming of sector? Wanneer je in die groepen een nuttige bijdrage levert, kan dat jou extra verkeer opleveren.

Voeg in deze post een verwijzing naar je eigen website toe.

Vind je niet meteen een groep of community die relevant is voor je onderneming of sector? Of wil je graag zelf eentje oprichten? Dat kan uiteraard ook! Je profileert jezelf zo meteen als thought leader of expert. Als je groep aanslaat, geniet je website mee van dat succes.

Zorg ervoor dat je niet té veel deelt in die groepen. Lever een nuttige en spontane bijdrage, waarbij je duidelijk op lange termijn denkt. Uiteraard wil je de conversatie stimuleren, groepen doen het goed als mensen in gesprek gaan en van elkaar kunnen leren.

 

10. Laat werknemers en collega’s je content promoten

Zitten je werknemers en collega’s ook op social media? Waarom zou je hen dan niet je berichten en onderneming laten promoten? Als je (hen) professionele bijdrages wil (laten) delen, doe je dat best op LinkedIn. Je collega’s mogen deze bijdrages ook delen via hun persoonlijkere accounts, zoals Facebook of Instagram. Dat is nochtans geen verplichting. We raden je aan om ervoor te zorgen dat ze:

  • Lid of fan worden van al je pagina’s en groepen

  • Je berichten liken/delen met hun vrienden of familie

Je kan via de netwerken van je werknemers of collega’s het bereik van je blog- en social media posts enorm vergroten. Dat zal leiden tot meer websitebezoekers!

 

11. Ruil je e-book voor een emailadres of inschrijving op je nieuwsbrief

Indien je een e-book of iets dergelijks uitbrengt, dan kan je je volgers vragen om je publicatie te ‘kopen’ met een tweet of een ander bericht. Met andere worden: je volgers krijgen je e-book in ruil voor een vermelding.

In feite kost dat hen niets, maar het geeft de social media van je onderneming wel een boost! Handig toch?

Gebruik een lead magnet. Het fungeert als een magneet om leads aan te trekken. Een lead magnet biedt iets waardevols aan in ruil voor bv. een e-mailadres van een potentiële klant. Op die manier krijg je een mooie instroom van interessante contacten, die een commerciële opportuniteit bieden.

 

12. Meet, analyseer en optimaliseer je resultaten

Last but not least, door doelen en KPI’s (key performance indicators) op te stellen en die KPI’s ook geregeld op te volgen, kan je afleiden of de social media van je onderneming goede resultaten opleveren. Zo leer je bv.:

  • Wanneer je doelpubliek online is

  • Welke content ze het liefst lezen

  • Welke content ze vaak delen

  • Welke netwerken ze verkiezen

Verwerk wat je uit die statistieken leert om je resultaten te verbeteren. Is je publiek eerder ’s morgens vroeg actief of eerder ’s avonds laat? Speel daar op in. Verkiezen ze een bepaald soort content, bied dat dan aan.

Met handige tools als Bitly kan je de populariteit van alle links die je deelt meten.

Bundel je statistieken over je social mediakanalen in handige dashboards met een tool zoals Dasheroo  of andere platformen.

Even onze digital wizard voorstellen!
5 tips voor betere SEO-copywriting

About Author

Kim-Sophie Chaidron
Kim-Sophie Chaidron