Search post

Vijf tips om je bestaande website te verbeteren

0

DSC_3655

Heb je ook soms het gevoel dat je meer uit je bestaande website moet halen als kmo? 

Het overvalt ons allemaal. Je investeerde al aardig wat budget om een goede website te laten maken, maar het ontbreekt je aan tijd om die verder te optimaliseren. Met deze tips helpen we je op weg om te bepalen wat als eerste op je priolijstje komt om je huidige website te verbeteren.

1. Bepaal een strategie

Zoals alles wat je in je onderneming doet, het vraagt een plan. Bepaal wat je met je site wil bereiken en maak die doelen concreet. Kies wat voor jou de belangrijke onderdelen zijn die moeten geoptimaliseerd worden voor je website. Zijn je beelden aan vernieuwing toe? Investeer in fotografie. Zijn je teksten prima in orde, maar zou je graag een nieuwsrubriek opstarten? Maak een plan met haalbare deadlines om meer nieuws op je site te zetten. Wil je graag meer inzicht krijgen in hoe gebruikers je website gebruiken? Dan kan je aan de slag met Google Analytics.

Elk doel vraagt een andere aanpak. En zoals bij elke ondernemer is het niet haalbaal om alles tegelijk te optimaliseren. Kies je volgorde slim en laat je inspireren door onderstaande tips.

 

2. Zorg ervoor dat je vindbaar bent

Heb je een visueel aantrekkelijke site voor je kmo, maar kunnen potentiële klanten je toch niet vinden? Dan kan zoekmachineoptimalistie soelaas brengen. Zoekmachinewat? Eigenlijk komt het erop neer dat je website goede teksten moet bevatten. Niet alleen voor de lezer, maar ook voor zoekmachines zoals Google & Bing. Door goede inhoud te schrijven die perfect is afgestemd op het zoekgedrag van je klanten, zal het je lukken om je website naar boven te duwen in de zoekresultaten én klanten aan te trekken. Zoekmachineoptimalisatie wordt vaak afgekort tot SEO, search engine optimization. Aangezien SEO zoooooo belangrijk is voor je website, schreven we er een apart blogartikel over!

 

3. Vertel je verhaal

Als kmo’er heb je altijd een goed verhaal. Ben je de vierde generatie die het familiebedrijf runt, een start-up of een geoliede middelgrote onderneming, elk bedrijf heeft een unieke missie. Vertel die missie dan ook op je website met een sterke tekst. Passie en goesting voor het vak doen verkopen! Klanten of prospect kopen graag van mensen, straal dat uit op je website. Je gaat altijd die ‘extra mile’ voor je klanten, doe dat dan ook met je bedrijfsverhaal.

 

4. Kies voor leuke beelden en het liefst voor video

Net zoals een uniek bedrijfsverhaal belangrijk is voor kmo’er, is ook beeldmateriaal essentieel. Het is verleidelijk om te kiezen voor stockbeelden die je snel uit (gratis) databanken tovert, maar het maakt je website een stuk minder uniek en authentiek. Je klanten zien graag echte beelden van echte ondernemers. Want met wie doen ze eigenlijk zaken? Wie is de persoon die ervoor zorgt dat ze snel geholpen worden na het verkoopsgesprek? Investeer daarom in kwalitatieve fotografie die trouwens niet alleen voor je website bruikbaar is, maar ook voor je Facebook- of LinkedInpagina of een folder die je uitgeeft.

En wil je echt de aandacht trekken? Dan investeer je in bewegend beeld met video. De trend dat we met z’n allen liever naar filmpjes kijken, gaat al jaren in stijgende lijn. Gebruik video om slim in te zetten op jouw doelpubliek. Kan je je expertise tonen in een korte video? Doen!

 

5. Trek de lijn door naar je corporate identity

Je website is een belangrijk onderdeel van je corporate identity als kmo’er. Maar is die bedrijfsidentiteit voor alle onderdelen van je communicatie dezelfde? Liggen je visitekaartjes in lijn met je website? En gebruik je op Facebook dezelfde soort foto’s als op je site? Die herkenbaarheid bereik je door consequent te zijn in hoe je communiceert. Gebruik dezelfde kleuren, investeer in fotomateriaal dat je voor elk kanaal kan gebruiken, zet je logo altijd op dezelfde plaats en vraag je collega’s ook op die manier te werken. Klanten zullen je merk of product sneller herkennen!

 

Zijn deze tips handig, maar wil je graag nog uitgebreider advies door onze expert Patrick? Dat kan!

Doe mij maar meer info!

 

Hoe slim plan jij je (print)campagnes?

About Author

Fanny Maenhout
Fanny Maenhout

Fanny is projectmanager bij KMOdynamoo