Nog 117 dagen tot we met z'n allen genieten van gevulde kalkoen en de lichtjes in de kerstboom.
De eindejaarsfeesten lijken nog lichtjaren verwijderd tijdens de nazomer en toch is het dé ideale periode om te starten met je commerciële planning voor het eindejaar. Want hoe surf je als kmo mee op de succesgolf van Black Friday, Cyber Monday en die laatste shoppingdagen voor Kerst?
There's no time like the present. Augustus is vaak de ideale periode om je plannen voor het najaar concreet vorm te geven. Heel wat mensen genieten nog van de laatste weken zomervakantie, dus het is de laatste luwte voor de school- en fileroutine terug begint. Benut die momenten door te bepalen wat jij wil bereiken tijdens de eindejaarsperiode. Wil je graag een boost in sales in december of wil je graag klanten zaaien in november en binnenhalen bij de start van het nieuwe jaar? Elke kmo is uniek en kent als de beste de pieken en dalen in de verkoop, stem dus je doelen af op wat past in je planning én budgetten.
De koers is duidelijk, maar via welk kanaal kan je het beste communiceren? Dat hangt - wederom - af van je doelgroep. Zijn je klanten echte Facebook-adepten of voelen ze zich eerder aangesproken door een mooie folder of flyer? Zet in op je vertrouwde kanalen én durf kiezen voor een tweede kanaal. Ben je bijvoorbeeld een accountant die vooral klanten aantrekt via Google Ads, maar merk je dat er eigenlijk erg weinig klanten echt uit de streek komen? Durf dan opteren voor een bescheiden flyer die huis-aan-huis wordt verdeeld in je regio. De eindejaarsperiode is dé kans om je territorium letterlijk en figuurlijk te vergroten.
Als je een leuke actie hebt bedacht, wacht niet te lang om die te communiceren of om je klanten al op voorhand warm te maken dat er iets specials op komst is. Pas communiceren tijdens de piekperiode zorgt ervoor dat je boodschap misschien verloren gaat tussen het (virtuele) aanbod van je concurrenten. Bereid daarom tijdig je materiaal en timing voor. Plan in je agenda wanneer je graag je actie wil gaan teasen. Of pak het nog grondiger aan:
Tijdig je plannen opbouwen, heeft zo z'n voordelen. Zo is het is namelijk mogelijk om tijdig awareness te creëren. Aware-wat? Zorg ervoor dat klanten aan jou denken en niet aan je concurrent als ze een product of dienst willen aanschaffen. Je kan volop inzetten tijdens de eindejaarsperiode, maar zorg ervoor dat klanten je merk al (her)kennen. Ben jij dé specialist in beautybehandelingen, zorg er aan de hand van bijvoorbeeld een gesponsorde Facebook-campagne voor dat potentiële klanten je merk al eens voorbij zien kopen. Gaan die potentiële klanten dan over tot een aankoop? Dan worden ze ongetwijfeld getriggerd als ze de volgende keer een interessante aanbieding van je bedrijf zien.
Helemaal mee, maar het ontbreekt je aan tijd om hier mee aan de slag te gaan? Laat je bijstaan door professionals die al je campagnezorgen kunnen overnemen. Geen idee hoe je aan gesponsorde posts op Facebook begint of hoe je praktisch een flyer moet gaan verdelen? Stippel samen een route uit op maat van jouw bedrijf en boek successen tijdens de eindejaarsperiode.
Maak vrijblijvend een afspraak met KMOdynamoo bijvoorbeeld, wij bereiden met de grootste glimlach je campagnes voor!