Goede copywriting wordt vaak onderschat. Wat is copywriting precies? Waarom is het zo belangrijk?
Copywriting is het schrijven van aantrekkelijke en wervende teksten. Dergelijke teksten moeten de lezer bewegen tot handelen en als het ware aanzetten tot actie. Zulke teksten zijn bestemd voor commerciële doeleinden. Je kan copywriting ook zien als het schrijven van verkopende teksten. Zo kan een goede tekst je potentiële klanten overtuigen om jouw dienst of product te kopen.
(lees verder onder de foto)
Maar waarom is goede copywriting nu zo belangrijk? Zonder goede teksten zal je merken dat het uiteindelijke aantal bezoekers dat een formulier invult of een product of dienst bestelt, veel te laag is. En je bent net op zoek naar meer klanten, toch? Wist je dat je door een aantal handige tips toe te passen, zo al deze zorgen kunt verhelpen? We leggen je graag uit hoe je dat juist kan doen.
Dat doen we aan de hand van het boek ‘How to write copy that sells’ van Ray Edwards. In zijn boek geeft hij uitleg over de zogenaamde PASTOR methode. Dat is een methode waarvan de goede werking reeds bij tal van copywriters is gebleken. PASTOR is een acroniem dat staat voor:
P: person, problem, pain (persoon, probleem, pijn)
A: amplify and aspiration (verbeteren en streven)
S: story, solution and system (verhaal, oplossing en systeem)
T: transformation and testimony (transformatie en getuigenis)
O: offer (aanbod)
R: response (antwoord)
De P staat voor personen, problemen en pijn. Je gaat je doelgroep identificeren: wie zijn ze? Welke problemen ondervinden ze? Welke pijn ondervinden ze door deze problemen? Hierbij is het belangrijk dat je zo nauwkeurig mogelijk bent in jouw beschrijving van je doelpubliek.
Stel, je biedt menstruatiecups en andere alternatieven aan die goed zijn voor het milieu. Je doelgroep zijn vrouwen tussen 12 en 51 jaar. Je zou de doelgroep, hun probleem en hun pijn als volgt verwoorden: vrouwen tussen 12 en 51 jaar die graag een alternatief willen voor maandverband en tampons, dat minder schadelijk is voor het milieu en in mindere mate geproduceerd en dus ook weggegooid zal moeten worden. Zij kiezen voor een menstruatiecup, want die gaat langer mee.
Stel, je runt een bouwbedrijf en je hebt geen tijd om goede teksten te schrijven voor je website. Hoewel je mogelijks de beste bent in je veld, kan je dat moeilijk overbrengen naar je potentiële klanten. Maar ook voor hen is dat nadelig. Ze blijven met een probleem en de pijn die daaruit volgt, zitten. Ze hebben dringend iemand met jouw expertise nodig, die ze niet vinden.
Door je doelgroep zodanig te identificeren, kan je hem beter begrijpen en er beter op inspelen.
De A staat voor amplify en aspiration. In deze stap ga je de doelgroep ervan bewust maken wat er gebeurt wanneer ze hun probleem niet aanpakken en oplossen. Je zet in op de pijn van je doelgroep. Je wil je klant op een rustige manier in een bepaalde richting sturen.
Stel, je doelgroep (milieubewuste vrouwen 12-51 jaar) zoekt niet naar oplossingen voor het probleem dat zij ondervinden. Dat zal ervoor zorgen dat zij op langere termijn zich schuldig zullen voelen over het afval dat zij maandelijks produceren en dat een aantal personen uit je doelgroep op het einde van de maand in moeilijkheden zal geraken door geldgebrek.
Stel, je doelgroep (mannen en vrouwen die willen (ver)bouwen of renoveren) zoekt niet naar oplossingen voor het probleem dat zij ondervinden. Zij beschikken zelf niet over alle kennis die nodig is om zo’n project te begeleiden. Dat zal ervoor zorgen dat zij vaak op langere termijn in moeilijkheden geraken (bijvoorbeeld omdat hun geval afbreekt).
Je doel is om je doelgroep ervan te overtuigen om actief op zoek te gaan naar oplossingen voor hun probleem en de pijn die daaruit ontstaat. Zeg nou zelf, waar kunnen ze beter beginnen zoeken naar zulke oplossingen dan bij jou? Je wil hen helpen en begeleiden, je diensten of producten aanbieden.
Dit is misschien wel de leukste stap: je vertelt je verhaal. Dat doe je door ervaringen van eerdere klanten met jouw dienst of product te delen. Wat was het probleem en de pijn die zij ondervonden? En belangrijker: hoe heeft je product of dienst geholpen? Hoe kan het je potentiële klanten helpen?
Aranka was eerst sceptisch over de menstruatiecup. Maar toen ze weer eens in het Kruidvat stond op maandverband en tampons te kopen, zag ze dat deze winkel dat ook verkocht. Ze besloot het voor zichzelf te proberen. In het begin was het aanbrengen moeilijk, maar na tips en informatieve filmpjes te bekijken, raakte Aranka zelf al snel overtuigd van de cup.
Een jaar geleden had Anne Leyssens een top ervaring met bouwbedrijf Tim Building. Ze wilde dan ook graag deze ervaring met iedereen delen, om zo anderen aan te moedigen om ook voor Tim Building te kiezen. Zo schreef Anne: “Scherpe prijzen & vlotte afwerking. De aanbouw moest binnen een zeer korte termijn gerealiseerd worden en het team heeft zich heel flexibel opgesteld om de deadline te behalen.” Niets dan positieve woorden, aldus.
Wees objectief en laat anderen positieve ervaringen delen. Denk aan het belang van social proof. Dat is een verschijnsel dat we omschrijven als ‘een bewijs – zoals reviews – dat andere personen hebben gekozen voor een product of hebben deelgenomen aan een dienst en daarmee anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen.’ Social proof vergroot namelijk het vertrouwen van andere potentiële klanten wanneer ze online op zoek gaan naar een bepaald(e) product of dienst.
Je gaat hierin verder op het vorige deel. Dit onderdeel is erop gericht je doelgroep duidelijk te maken welke veranderingen zij zullen ervaren wanneer ze jouw product of dienst aanschaffen en gebruiken. Je focus verschuift van de personen naar de transformaties die zij zullen ondergaan.
Ervaringen en reviews van eerdere klanten kunnen helpen om potentiële klanten te overtuigen.
Je kent je doelgroep nu helemaal, je hebt hun probleem beschreven en wat de gevolgen zouden zijn op lange termijn wanneer ze hun probleem niet zouden aanpakken. Je hebt verhalen gedeeld over de ervaringen van je eerdere tevreden klanten. De volgende stap is het aanbieden van je product of dienst. Wat heb jij hen te bieden? Waarom biedt het een meerwaarde voor hen?
Let wel: het is belangrijk dat je je focust op de transformaties die zij zullen ervaren door je product of dienst, in plaats van op het eigenlijke product of de eigenlijke dienst die je aanbiedt. Je zou maar liefst 80% van je tekst moeten gebruiken voor transformaties en slechts 20% over wat je product of dienst juist inhoudt.
In deze stap is het de bedoeling dat je je klant duidelijk maakt hoe hij of zij je product of dienst kan kopen. Wees hierin subtiel, geef een duwtje in de rug, maar push niet – maar probeer je tekst niet té commercieel te maken. Som de voordelen op van je product en dienst, waarna je een Call To Action (CTA)-knop toevoegt. Denk aan volgende twee voorbeelden bijbehorend bij de situaties:
Wacht niet langer, ga voor een milieubewust alternatief. (Call To Action voor menstruatiecups)
Contacteer ons nu voor al uw gevelwerken, renovaties en aanbouwingen. (CTA voor bouwbedrijf)
Wanneer iemand het wereldwijde web doorzoekt voor informatie, een product of dienst, dan wil je graag dat de websitebezoeker je website waardevol acht en er lang genoeg op blijft, zodat hij kan genieten van de rijkelijke informatie en het product of de dienst die je hem aanbiedt.
Het belang van goede copy komt hierbij kijken. Een websitebezoeker zal meer geneigd zijn om langer op je website te blijven als je website vol staat met goede copy, dan wanneer je website gevuld is met slordige en generieke teksten. Zo kan je jezelf onderscheiden van concurrentie.
Geef aan wat jou aantrekkelijk maakt, je sterke punten en waarden zijn. Vertel wat zij winnen indien ze voor jou kiezen. En om ervoor te zorgen dat klanten je aantrekkelijke copy kunnen terugvinden online, is het belangrijk om je teksten ook de nodige dosis SEO mee te geven.
SEO-copywriting is het schrijven van teksten die niet alleen aantrekkelijk zijn om te lezen, maar ook hoog scoren in Google. Dat scoren noemen we ook wel ranken. SEO staat voor search engine optimization, wat inhoudt dat zoekrobots jouw teksten gaan analyseren op het gebruik van bepaalde zoekwoorden. Wanneer deze vaak voorkomen in jouw teksten, zal je hoger ranken.
Door deze zoekwoorden te gebruiken, zullen zoekmachines je teksten beter kunnen begrijpen. Dat komt omdat ze door zoekwoorden weten waarover je teksten precies gaan. Hoe hoger dat je rankt op Google, hoe bekender dat je zal worden als merk en hoe meer bezoekers je zullen vertrouwen.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je overmaats gebruik maakt van je zoektermen. Wees hier dus consequent en adequaat in. Gebruik heldere taal en verdeel je tekst in korte begrijpelijke alinea’s. Zorg er daarnaast voor dat je structuur aanbrengt. Dat is niet alleen overzichtelijk, maar het is ook fijn voor je bezoekers om je tekst op een gestructureerde en aangename manier te lezen.
Benieuwd naar uitgebreide SEO-schrijftips? Lees dan hier meer.
(lees verder onder de foto)
Eerder bespraken we wat copywriting juist is. We gaven tevens aan waarvoor SEO staat, namelijk: search engine optimization. Daarbij is het belangrijk dat de teksten die je schrijft geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Zoals de titel alvast verklapte, begint het bij SEO. Maar wat houdt dat in?
Stel, je bent een bouwexpert in regio Lier. Dan is het belangrijk dat je ook online gevonden wordt op een term zoals ‘bouwbedrijf Lier’. Anders zal je veel moeilijker gevonden worden.
Feilloze SEO-copywriting: de gebruiker (user) zoekt, de zoekmachine (search engine) vindt.
Eigenlijk is het heel eenvoudig: je moet ervoor zorgen dat een zoekmachine (zoals Google) weet waarover jouw tekst gaat. Vervolgens kan Google verkeer in de vorm van echte bezoekers naar je website doorsturen. De zoekmachine zal je teksten beter begrijpen, wat leidt tot meer verkeer.
Waarom is SEO-copywriting dan zo belangrijk? Als je je SEO goed doet, kan het bijdragen aan de bekendheid van je merk, producten of diensten. Je zal beter scoren (ranken) in Google of andere zoekmachines, waardoor je positie verbetert. Je bedrijf wordt steeds zichtbaarder. Hogere posities krijgen meer aandacht en genereren meer klikken naar je website, wat meer bezoekers en omzet oplevert. Daar wil je wel bijzijn, toch?
Uiteraard is goede SEO-copywriting ‘gewoon goede copywriting’, die tegemoet komt aan de wensen en behoeften van je doelgroep. Bovendien verbetert zulke copywriting de gebruiksvriendelijkheid van je website en het imago van je merk. Hoe hoger je plaats, hoe meer vertrouwen je zal krijgen.
Met andere woorden: goede SEO-copywriting zorgt direct voor meer resultaten en betere merkbekendheid.
Lees ook: Hoe rijmt SEO met je kmo?