SEO-copywriting is niet een van de gemakkelijkste topics. Daarom geven wij jou als communicatiebureau 5 tips hoe je best start met goede SEO-copywriting.
Dat je trefwoorden moet gebruiken, wist je misschien al wel. Wist je dat je trefwoorden moet gebruiken die je potentiële websitebezoekers (en klanten) ook gebruiken? Het spreekt voor zich dat je je gekozen zoekwoord laat terugkomen in je content. Verder moet het terugkomen in: de menu’s, landingspagina’s, teksten, afbeeldingen, meta-descriptions, enzovoort. Zoekmachines zullen je site kunnen vinden en vermelden in hun search results, zodat surfers je website optimaal kunnen vinden.
Er bestaan handige tools om te achterhalen welke zoekwoorden je het best kunt gebruiken. Zoekwoordenanalyse is een van de belangrijkste aspecten voor wie hoog wil ranken in zoekmachines zoals Google. Search engine optimization zorgt ervoor dat je website beter wordt gevonden in de organische zoekresultaten van deze zoekmachines. Onder deze zoekresultaten vallen niet-betalende search results, wat zorgt voor kwalitatief betere websitebezoekers. Want hoe hoger je ranking, hoe zichtbaarder je website en hoe waarschijnlijker dat surfers zullen doorklikken naar je website.
Je leert veel over je potentiële klanten door zoekwoordenanalyse: op welk punt in hun customer journey, op welke woorden, synoniemen, enz. ze zoeken, hoe je doelgroep zoekt en waarop ze het meest klikken. Wanneer je de juiste zoekwoorden hebt gevonden, kan je het beste zoekwoord selecteren, implementeren en later optimaliseren.
Stel, je zoekt een nieuwe smart tv. Wanneer je verder gaat in je customer journey, zal je je zoekwoord(engroep) vernauwen. Zo zal je bijvoorbeeld zoeken naar een bepaald merk en een bepaalde eigenschap. Denk aan: ‘Samsung smart tv met ledverlichting’. Zie je hoe deze woordengroep concreter en diepgaander is dan bijvoorbeeld ‘smart tv’?
We leren je hoe je in vijf eenvoudige stappen aan zoekwoordenanalyse kunt doen.
De juiste zoektermen vinden
De beste zoekwoorden selecteren
De keywords implementeren
Start met rapporteren
Optimaliseren
(lees verder onder de foto)
Met behulp van slimme tools vind je à la minute relevante zoekwoorden. Je kan gebruikmaken van:
Google Insight for Search
Google Analytics
Google webmaster tools
Google keyword tool
io
Ubersuggest
Ahrefs
KWFinder
In principe kan je drie gradaties van keywords onderscheiden, namelijk:
De top-zoekwoorden (‘traiteur’)
De gekoppelde zoekwoorden (‘traiteur Rupelstreek’)
De long tail-zoekwoorden (‘traiteur bedrijven regio Rupelstreek’)
Prospects die gericht en volledig zoeken op het wereldwijde web, zullen meer zoekwoorden gebruiken. Dat toont aan dat ze erg geïnteresseerd zijn in het zoekresultaat. Deze prospects zijn net diegenen die je op je website wil hebben. Maar welke zoektermen zijn de belangrijkste zoektermen in de SEO-strategie?
Houd rekening met:
De keywords met het hoogste zoekvolume
De zoektermen met de hoogste conversies
De zoektermen met de minste concurrentie
Daarnaast is het ook aangeraden om:
De conversiewoorden te groeperen (woorden als ‘kopen’)
Rekening te houden met meervoud en verkleinwoorden
Vraag: wat zijn conversiewoorden?
Conversiewoorden zijn woorden die je conversie (= het omzetten van een contact in een aankoop of contactname) verhogen. Je wil met de juiste woorden mensen overtuigen, om bij je te kopen (of contact met je op te nemen).
Voorbeeld:
Maak voorgoed komaf met slechte SEO-copywriting!
Doe zoekwoordenanalyse in vijf simpele stappen
Hoe krijg je meer conversie op je website?
Implementeer de gevonden zoekwoorden uit stap 2 nu op je website. Vraag jezelf af:
Welke zoekwoorden in de meta-descriptions komen
Welke keywords je op de landingspagina’s plaatst
Welke zoektermen in het menu zullen komen
Welke zoekwoorden je in de content plaatst
Vraag: wat omvat de content?
De content omvat titels en bodyteksten.
Je begint met een heldere 0-meting van je SEO-prestaties. Naarmate je evolueert, evalueer je je resultaten ten opzichte van de 0-meting waarmee je gestart bent. Volg de belangrijkste keywords en leer telkens al doende bij.
(lees verder onder de foto)
Stuur jezelf voortdurend bij op basis van je resultaten uit stap 4. Aan welke zoekwoorden moet je meer aandacht schenken? Hoe ga je dat aanpakken? Schrijf ook regelmatig nieuwe content. Herhaal de stappen.
Weetje: een zoekwoord kan ook een zoekwoordengroep zijn. Vaak zoeken prospects namelijk eerder daarop.
Stel, je bent een traiteur die warme maaltijden en belegde broodjes aanbiedt aan bedrijven in de Rupelstreek. Dan wil je natuurlijk wel gevonden worden door je potentiële doelgroep. Zoek welke term voor jou het relevantst is, waarop je doelgroep zoekt, enzovoort. Een geschikte zoekwoordengroep zou hierbij ‘traiteur bedrijven Rupelstreek’ kunnen zijn. En vergeet niet: hoe beter jij dit zoekwoord of deze woordengroep gebruikt, hoe hoger je scoort op Google en hoe meer websiteverkeer je verkrijgt.
Onthoud: beperk je niet tot één trefwoord, prospects zoeken vaak op een combinatie van woorden. Is het mogelijk om toch één zoekwoord per pagina te gebruiken, des te beter. Maar lukt het je niet om de essentie van je pagina in dat ene enkele woord te steken? Gebruik dan gerust een geschiktere woordengroep als trefwoord.
Vorige week gaven we je de eerste tip: Kies voor één zoekwoord per pagina. We hintten reeds naar de tweede tip, die meteen ook de tip van deze week is: Gebruik het zoekwoord vaak.
Zoekwoorddichtheid (de zogenaamde ‘keyword density’) is een percentage dat uitdrukt hoe frequent een woord(engroep) op een pagina voorkomt tegenover het totaal aantal woorden. Het is een belangrijk gegeven voor zoekmachines zoals Google, aangezien je daarmee het belangrijkste thema en de inhoud van de pagina kan bepalen. De zoekmachine bepaalt zo met andere woorden de relevantie van de pagina voor dat zoekwoord.
Vraag: waarom is die relevantie belangrijk?
Hoe relevanter de zoekmachine je pagina acht, hoe hoger je plaats in de zoekresultaten. Dat wil je, toch?
Let op: ga je zoekterm nu ook niet misbruiken, gebruik het met mate.
Tracht een zoekwoorddichtheid van 2-5% te bekomen.
Maar: sporadisch volstaat 2%, sporadisch niet. Hoe doet je concurrent het?
Tracht onder de 6% te blijven met je zoekwoorddichtheid.
Plaats je zoekterm in de eerste zin. Verdeel het gelijkmatig over de tekst.
Schrijf semantisch, gebruik synoniemen en dergelijke.
Ga voor een natuurlijk taalgebruik en een prettig leesbare tekst.
Doe zoekwoordenonderzoek. Maak ‘contentrijke’ websites.
Onthoud:
Een dichtheid tussen 2-5% is aangeraden. Wanneer je een dichtheid van 6% of meer hebt, kan dat averechts werken voor je SEO. Bovendien wordt het irritant voor je websitebezoekers om je pagina te lezen.
Nu je weet dat je één zoekwoord per pagina moet kiezen, alsook dat je het vaak moet gebruiken, gaan we verder met een cruciale vraag: Waar moet je dat zoekwoord dan precies plaatsen?
URL van je website
Subdomein van je website
Menu van je website
Metadesciption van je pagina
Paginatitel
Meta-keywords
Afbeeldingen in het systeem wordt dat vaak een alt-tekst genoemd
Tekst
H1-H2’s
Links (ankerteksten)
Tagline
De eerste plaats waar je je zoekwoord het best kan plaatsen, is in de URL van je website.
Stel, jij wil gevonden worden op ‘dakwerken De Feyter’. Een goede URL voor je website zou dan zijn https://www.dakwerkendefeyter.be/
Heb je een nieuwe website of URL, dan is deze keuze het meest aantrekkelijk voor jou.
Was de eerste plaats niet aan jou besteed, door een bestaande bedrijfsnaam? Geen zorgen. De plaatsing van je zoekterm in het subdomein is hiervoor een goed alternatief.
Stel, je bent dakwerker en wilt graag hiervoor gevonden worden. Je hebt al een bestaande URL, waarin dit gegeven niet instaat. Dan is dit een goede oplossing https://www.creareno.be/dakwerken-boom/
Als je verschillende producten of diensten aanbiedt, is het handig om daar aparte pagina’s voor te maken. Deze kan je dan weer in je menu later terugkomen, waarbij je het zoekwoord behoudt als de paginatitel.
Je zoekwoord mag zeker niet ontbreken in de metadescription van je pagina. Nadat de surfer zijn zoekopdracht heeft uitgevoerd, is dat het eerste dat hij ziet. In een oogopslag checkt hij wat er in je metadescription (tout court: de beschrijving van je pagina) staat, waarna hij besluit al dan niet door te klikken naar je website.
Tip: het liefst plaats je je zoekterm zo ver mogelijk vooraan.
Ga voor titels waar bezoekers effectief op zoeken. Schrijf een catchy titel in vijf handige tips:
1. Schrijf actiegericht | bv. Zo vis je nooit meer naast het net! |
2. Schrijf resultaatgericht | bv. Wil je ook stalen buikspieren? |
3. Wek ‘jaloezie’ op | bv. Wil je ook zo’n mooi groen gazon zoals je buurman? |
4. Voeg cijfers toe in je titel | bv. Train jezelf fit in 5 dagen! |
5. Maak je titel niet té lang | bv. Een pakkende titel met een goede lengte. |
Wie in het CMS (content management system) van de website werkt, heeft soms de mogelijkheid om zoektermen als meta-keywords in te voeren. Hoewel Google daar zelf niets meer mee doet, kan een andere zoekmachine er waarschijnlijk wel nog iets mee doen. Voer het daarom in als je de optie hebt, want dat kan zeker geen kwaad.
Gevaar: zoekwoord-spamming (keyword stuffing)
Je doet aan zoekwoord-spamming wanneer je een zoekwoord meer gebruikt dan nodig is. Hierbij gebruik je deze termen overmatig op een webpagina in de hoop een betere positie te behalen in de (organische) zoekresultaten. Het is een no-go: keyword stuffing beïnvloedt je webpagina vooral negatief.
Weetje: je kan je afbeeldingen optimaliseren met zoekwoorden.
Werk je in CMS, dan kan je voor dat je je afbeelding uploadt een nieuwe bestandsnaam (met zoekwoord erin) geven
Je kan een alt-tekst aan je afbeelding toevoegen (eveneens met datzelfde zoekwoord)
Ten slotte kan je het zoekwoord toevoegen aan de beschrijving van je afbeelding
Hoewel het voor zich spreekt dat je je zoektermen in je tekst moet verwerken, kan dat soms een uitdaging zijn. Indien je tekst het toelaat (zowel stijltechnisch als elegant), kan je in de eerste alinea beginnen met je zoekterm. Het liefst staat dat vooraan, of zo gauw als mogelijk in de eerste alinea.
Tip: gebruik variaties of synoniemen voor je zoekterm (schrijf semantisch).
Zorg er wel voor dat je tekst natuurlijk blijft. Je schrijft voor mensen, niet alleen voor zoekrobots. Het gaat over de juiste balans vinden. Je investeert beter in een langere, natuurlijke tekst, om zo concurrentie voor te zijn.
Iedere pagina heeft één H1 ((hoofd)titel). Deze kan je beschouwen als de belangrijkste plaats waar je je zoekterm moet laten terugkomen qua tekst. Dankzij je H1 weet Google (en surfers) waarover je pagina gaat.
Daarnaast hebben pagina’s vaak meerdere H2 (tussentitels). Daarin kan je synoniemen of alternatieven kwijt. Bovendien leest een tekst aangenamer met tussentitels. Het is dus niet louter technisch interessant.
Wat nog helpt bij SEO, is om een interne en externe linkstructuur te hebben. Bij veel websites heet het tekstblokje dat de link volgt: ‘klik hier’. Dat tekstblokje noemen we ook wel de ‘ankertekst’.
We raden aan om je zoekterm te verwerken als ankertekst. Tevens vraag je best aan andere websites, social media of gastblogs die met een link naar jouw pagina verwijzen, om hun ankertekst hiernaar te wijzigen.
In bepaalde CMS’en heb je de mogelijkheid aanvullende tekst toe te voegen als informatie voor je website (de zogenoemde ‘tagline’). Het liefst plaats je je belangrijkste zoekwoord vooraan in deze tagline.
Zoekwoorden kunnen uit één, twee of zelfs meerdere woorden bestaan. We onderscheiden drie categorieën.
Short (head) tail keywords
Middle tail keywords
Long tail keywords
Doorgaans bestaan short (head) tail keywords uit één woord. Zulke woorden hebben bovendien een erg hoog zoekvolume. Met short tail keywords is het moeilijk om hoog te ranken, aangezien je zoveel concurrentie hebt. Voorbeeld short tail: ‘beveiliging’. De zoekintentie van de surfer is niet helder, waardoor er weinig conversies voortkomen. Wil je veel conversies verkrijgen, dan kies je best voor middle tail keywords of long tail keywords.
Middle tail keywords bestaan uit twee zoekwoorden. Voorbeeld: ‘bedrijfsbeveiliging kmo’. Bij deze keywords is de intentie van de surfer wat duidelijker, het zoekvolume lager en de kans voor conversies wordt hierbij groter.
Long tail keywords tenslotte bestaan uit meer dan twee zoekwoorden. De surfer gaat zich nog meer toespitsen op zijn zoekopdracht, door zijn zoektermen nog zorgvuldiger te kiezen. Zijn intentie is glashelder. Voorbeeld: ‘bedrijfsbeveiliging kmo regio Lier’. Over long tail keywords kan je boeken schrijven. We gaan er dieper op in.
Je kan stellen dat long tail keywords het tegengestelde zijn van short tail keywords. Bij long tail bestaat je zoekopdracht uit meerdere zoekwoorden, van drie zoekwoorden tot een hele zin. Een voorbeeld kan zijn: ‘contentmarketingbureau KMOdynamoo Lier’. Als je op maandelijkse basis gaat kijken, hebben dergelijke termen misschien een lager zoekvolume. Toch zijn ze net heel relevant voor je SEO-strategie. Hoe specifieker je zoekwoorden zijn, hoe beter ze converteren.
(lees verder onder de foto)
Vraag: wat zijn niche zoekwoorden?
Niche zoekwoorden zijn specifieke long tail zoekwoorden voor een bepaalde sector (= niche).
Stel, je bent een leverancier. Je levert goederen of diensten aan bedrijven. Dan wil je natuurlijk niet de algemene terminologie gebruiken, maar ga je specifiek zoeken naar de termen die worden gebruikt in jouw sector. Je gaat verduidelijken wat je precies levert, bijvoorbeeld: ‘energieleverancier bedrijven’.
Vraag jezelf af welke vragen, behoeften en problemen jouw doelgroep heeft. Aan iedere aankoop of contactname is een achterliggend(e) probleem (of behoefte) verbonden. Het meest interessant zijn hope posities op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de behoefte of het probleem van surfers.
Hier zijn drie redenen voor:
Over het algemeen wordt er vaker gezocht op probleemgerelateerde zoekwoorden dan op beschrijvende zoekwoorden.
Relatief weinig concurrenten richten zich op dergelijke woorden
Het zoekwoord levert direct kwalitatieve bezoekers op
Door niche zoekwoorden te gebruiken, zal je net meer surfers naar je website halen. Je speelt namelijk met gedetailleerde zoektermen meer in op de vragen, problemen en behoeften van je klanten.
Zoekwoorden met een laag zoekvolume hebben, je raadt het al, een lagere concurrentie. Je zorgt voor een aantrekkelijker zoekvolume, je hebt kans dat je website meer getoond wordt. Een opkomende trend in 2020 is dat er meer via spraaktechnologie wordt gewerkt. Jij doet het misschien zelf: wanneer je snel een zoekresultaat nodig hebt, spreek je algauw iets in. Die spraakgestuurde zoekopdrachten kunnen een goede manier zijn om concurrentie te verslaan en je website bovenaan de zoekresultaten te laten verschijnen.
Onthoud: klanten die op long tail keywords zoeken, willen effectief iets kopen en converteren sneller.
Hieronder volgen enkele tips om long tail keywords te vinden.
Google en andere zoekmachines geven hun gebruikers vaak een aanzetje tot ideeën over wat ze kunnen opzoeken. Vanaf het moment dat je begint te typen, krijg je enkele suggesties van long tail keywords voorgeschoteld. Als je een zoekopdracht hebt uitgevoerd en helemaal onderaan de pagina scrolt, zie je deze suggesties terugkomen. Je neemt deze aangereikte zoekwoorden maar best op in je SEO-strategie.
Wie reeds campagnes heeft gemaakt met Google Ads, kan er zijn zoektermenrapport raadplegen. Uit het rapport kan je achterhalen welke zoekwoorden je campagnes succesvol maakten en welke minder. Het geeft weer op welke termen je online gezocht en gevonden werd. Dat kan een eerste stap zijn om long tail keywords te creëren.
Voor de meer ervaren SEO-gebruiker, is Google Keyword Planner een handige tool. Deze geeft je de kans om nieuwe zoektermen te ontdekken, mogelijks zelfs zoektermen waaraan je zelf nog niet hebt gedacht. In deze tool geef je eerst een aantal termen in die de basis vormen voor je onderzoek. Je haalt er de interessante termen uit.
Verder kan je via Google Analytics een hoop langere zoekwoorden vinden. Naast organische zoektermen, kan je er ook betalende zoektermen terugvinden.
Zet jezelf in de plaats van je doelgroep. Op welke zoekwoorden zou jij zoeken? Kan je daarbij denken aan langere zoekwoorden? Wees zo concreet mogelijk. Hoe doen je concurrenten het? Van hen kan je eveneens leren. Maar ook aan personen buiten je organisatie kan je vragen hoe ze te werk gaan. Een frisse blik van buitenaf kan je veel nuttige inzichten geven. Zo leer je outside in (vanuit de noden van je klant) te denken in plaats van inside out.
Hier vind je de populaire zoektermen op dat moment. Dat kan heel wisselend zijn en je moet regelmatig een check doen. Zoek de zoektermen die interessant zijn voor de dienst of het product dat jij aanbiedt.
Last but not least, zijn er een heleboel tools die je kan gebruiken om long tail zoekwoorden te vinden.
Voorbeelden:
Answer The Public
io
Ubersuggest
Toon jezelf van je creatieve kant. Een blog is een geschikte manier om op long tail keywords in te spelen. Schrijf een artikel over een bepaald onderwerp (long tail keyword) en voeg automatisch dat soort keywords toe aan je website. Bij productpagina’s kan je een omschrijving geven per product, om zo deze keywords aan te halen.
Het is belangrijk dat je niet onvoorbereid aan je content begint. Het is makkelijker als je planmatig werkt. Wat is een betere manier om dat te doen dan door een contentplan te gebruiken?
Een contentplan is een schematische weergave van alle content van een website. Het bestaat uit alle marketingmiddelen en gegevensverzamelingsfuncties die nodig zijn om de doelen te bereiken die in je contentstrategie uiteengezet zijn. Je neemt alles (schrijven van blog, whitepaper…) op in je inhoudsplan.
Wanneer je een contentplan gebruikt, kom je ten goede aan zowel je eigen noden als die van je onderneming. Je wordt je bewust van de manier waarop de content die je zal maken een toegevoegde waarde zal leveren aan je opgestelde doelen. Het boost je inspiratie. Door dat plan weet je meteen wat je precies gaat posten, waar, wanneer en hoe je dat gaat doen. Het staat je toe om veel vlotter vooruit te werken.
Bovendien kan je de content tussentijds optimaliseren en na het publiceren nog analyseren. Wat je daaruit leert, kan je op zijn beurt weer toepassen in een latere versie van je contentplanning.
Het is belangrijk dat je het doel van je content op voorhand bepaalt, de inhoud en kanaalkeuze hierop afstemt. Dat zal het ook eenvoudiger maken om hiervoor de juiste call-to-action te kiezen.
Stel jezelf de vraag: voor wie ga ik deze content creëren? Daarnaast ga je na welke informatie hen de beste hulp biedt. Vervolgens kan je daaraan je content aanpassen.
De thema’s die je kiest, profileren jouw onderneming het best. Voorts zijn het thema’s die jouw doelgroep interessant vinden. Als je je publicaties indeelt in thema’s, creëer je overzicht en je hebt er écht baat bij.
Alles door één persoon laten doen, het klinkt als een eindeloze en zware klus. Maak er daarom een intern proces van, waarbij er gedeeld wordt in verantwoordelijkheid. Stel jezelf volgende vragen:
Wie krijgt welke taken?
Welke tools en kanalen vallen onder zijn verantwoordelijkheid?
Er zijn verschillende kanalen die je kan inzetten om je doelgroep te bereiken. Je gebruikt zelf mogelijks al je eigen website of blog. Toch zijn er nog andere kanalen die je best kan overwegen.
Denk aan:
YouTube
Verder kan je ook een wekelijkse of maandelijkse digitale nieuwsbrief uitsturen naar je klanten.
Als je de vorige tips in acht hebt genomen, kan je timings voor je content afspreken.
Onthoud: Wacht niet tot je inspiratie hebt tot je begint te schrijven. Meestal heb je daar geen tijd voor. Werk planmatig (ga dus voor een contentplan) en zo heb je steeds een stapje voor. Ook zal het je inspiratie boosten.
Tip: Je kan je plan altijd aanvullen. Daarbij vind je online heel wat templates terug: Your Content Planning Templates (hubspot.com)
Ben je op zoek naar een gekwalificeerde partner voor al wat hierbij komt kijken? Wij, als gespecialiseerd contentmarketingbureau, kunnen jou met onze talrijke ervaring verder helpen. Neem hier contact met ons op via het bedrijfsprofiel van onze onderneming.
Copywriting stopt niet. Het is dus niet zo dat je jezelf er vlug van afmaakt en er nadien niets meer aan hoeft te doen. Je werkt en bouwt voortdurend verder aan je website. Doe je dat niet, dan zal je een negatief gevolg ervaren in je ranking in Google en andere zoekmachines. Door constant nieuwe content te voorzien, beïnvloed je je ranking op een positieve manier. Daardoor zal je je goede positie behouden, of beter zelfs: verbeteren.