Search post

10 tips voor de lancering van je website

0

Met deze 10 bruikbare tips wordt de lancering van je (nieuwe) website een succes! Benieuwd?

VOOR DE LANCERING

Zorg voor een goede basis

Omdat een website maken geld, tijd en energie kost, ga je best doelgericht en doordacht te werk. Door op voorhand een goede fundering te leggen, heb je minder werk, problemen en aanpassingen achteraf. Bepaal je bedrijfsdoelen, je doelpubliek en de producten en/of diensten die je aanbiedt. Ga de rol van je website na.

Deze vragen kunnen je helpen vóór je begint met het inrichten van jouw website:

  • Waarom wil je een nieuwe website maken?

  • Welke doelgroep wil je bereiken?

  • Welke producten en/of diensten bied je aan?

  • Welke ondersteunende content bied je aan?

  • Hoe kan je je succes meten?

  • Wil je blijvend in je website investeren?

  • Hoe doen je concurrenten het online?

  • Wie gaat je website ontwerpen?

Optimaliseer je website voor zoekmachines

Probeer je website zo goed als mogelijk op voorhand te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Hoe beter je dat op voorhand doet, hoe beter en sneller je gevonden zal worden na de lancering van je website.

Laat je website pas indexeren door zoekmachines als hij klaar is, maar zet alvast alle SEO klaar.

(lees verder onder de foto)

SEO. Button on Modern Computer Keyboard. Internet Concept. 3D Render.

Claim je social media accounts en richt je social profielen in

Als bedrijf kan je vandaag niet meer zonder sociale media. Het zijn onmisbare tools bij het vergroten van de zichtbaarheid, het in dialoog treden met klanten en het naar je site lokken van meer websitebezoekers.

Claim je social media handles voor de lancering van je website en richt je profielen zo volledig mogelijk in. Niet alleen geef je mensen zo een reden om je te volgen, ook maak je ze nieuwsgierig naar de lancering van je nieuwe website.

Voorzie een ‘Coming soon’-landingspagina met formulier

Zelfs al is je site nog under construction, dan kan je nog een beknopte coming soon pagina voorzien. Deze landingspagina:

  • kondigt de lancering aan,

  • vat kort samen waar je voor staat,

  • spoort mensen aan om je sociale media te volgen,

  • spoort mensen aan om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Zorg ervoor dat je in je websitedesign een manier en ruimte voorziet om e-mailadressen te verzamelen. Deze zal je goed bij je latere e-mailmarketing kunnen gebruiken. Via e-mailmarketing kan je een klantenrelatie uitbouwen en mensen overtuigen van je product en/of dienst.

Plan content in voor na de launch

Content marketing is de ideale manier om na de lancering bezoekers naar je website te lokken én te blijven lokken. Via content marketing deel je voortdurend nuttige en relevante informatie met je klanten. Dat kan gaan over antwoorden op hun vragen of oplossingen voor de problemen die ze ondervinden, die je deelt via je blog of sociale mediakanalen.

Wat je deelt moet gerelateerd zijn aan je bedrijf, je producten en/of diensten.

Let op, denk eraan dat content maken tijd en inspanning kost. Daarom moet je altijd op voorhand plannen wie, wat, waar en wanneer je iets publiceert. Stippel op voorhand een contentmarketingstrategie uit en werk de eerste publicaties alvast uit. Blijf je website en social handles ook van nieuwe content voorzien.

Installeer Analysetools en tracking code

Zoals de leuze ‘meten is weten’ verklapt, kan je veel leren uit de prestaties van je website. Analysetools zoals Google Analytics zijn hiervoor onmisbaar. Ze laten je toe de prestaties continu op te volgen, te analyseren en te optimaliseren. Dat leidt op zijn beurt weer tot meer online succes! Voorts kan je al van bij het begin tracking code op je website plaatsen. Zo’n code zorgt ervoor dat je inzicht hebt in welke bezoekers welke pagina’s bezoeken. Een tracking pixel (bijvoorbeeld: Facebook Pixel) is een voorbeeld van zo’n code.

(lees verder onder de foto)

Google analytics

Meld je website aan bij de Google Search Console

Niet alleen is de Search Console van Google een fantastische tool om zoekresultaatgegevens over je website bij te houden, fouten op te sporen op je website om die te verhelpen; het is ook nog eens gratis. Meld je daarom aan en registreer al je domeinvarianten, liefst vlak voor de lancering van je website. Zo krijg je vlug gegevens over:

  • de zoekwoorden waarvoor je website gevonden wordt,

  • welke andere websites naar je site verwijzen (goed voor linkbuilding!)

  • en welke technische problemen er eventueel zijn.

Doe een finale check van ALLES dat op je website staat

Je krijgt niet altijd een tweede kans. Een eerste indruk is vaak blijvend, dus maak je best meteen een goede. Doe voor je je website lanceert een finale check van alles – maar dan ook echt alles – dat op je website staat.

Volgende zaken mag je zéker niet vergeten:

  • kijk na of er spel- en andere taalfouten zijn,

  • kijk na of al je pagina’s volledig zijn,

  • verwijder overbodige content, dubbele content of dummy content,

Overbodige content is content die er eigenlijk niet op hoeft te staan, zoals een navigatiebalk waar je reeds op kan klikken terwijl die naar pagina’s leidt die nog onder constructie zijn. Dubbele content is content die – zoals de naam vertelt – er tweemaal opstaat. Dummy content is content die gebruikt werd tijdens de ontwikkeling en de testfase van de website, zoals een opvultekst ‘Lorem Ipsum’.

  • klik alle links en iconen aan,

  • test je websiteformulieren eerst zelf eens uit,

  • ga na of je website werkt in verschillende browsers,

  • ga na of je website werk op mobiele toestellen,

  • kijk na of je sociale mediakanalen volledig zijn, enz.

Neem hier je tijd voor. Een ‘soft launch’, waarbij je je website online zet alvorens je dat aankondigt, kan vaak handig zijn. Het laat je toe je website voor de eigenlijke lancering te testen en te verbeteren waar nodig.

TIJDENS DE LANCERING

Zet je social media en blog in voor de lancering van je website

Zet je sociale media en blog in voor de lancering van je website. Voorzie sociale mediaberichten, waarbij je de kracht van ieder sociaal medium gebruikt. Tracht je netwerk en medewerkers te stimuleren om je nieuwsupdates te delen; zo kan je je bereik vergroten! Houd het interessant voor je doelpubliek.

Als je website een blog bevat, voorzie je best minstens één blogpost tijdens de lancering van je website. Als er dan een nieuwsgierig aagje een kijkje op je blog neemt, komt hij niet op een lege blog terecht. Deel die post ook op je sociale media. Tracht mensen aan te sporen om je social handles te volgen

NA DE LANCERING

Blijf je website (SEO-gewijs) optimaliseren voor Google

Tenslotte is het belangrijk dat je je website (SEO-gewijs) blijft optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. SEO vraagt een continue inspanning. Verlies daarbij zeker linkbuilding niet uit het oog! Hoe meer websites naar jouw website verwijzen, hoe beter jouw webpagina’s in Google zullen scoren voor onderwerpen binnen je vak.

markus-winkler-cxoR55-bels-unsplash

 

5 tips voor betere SEO-copywriting
In 7 stappen naar een ijzersterk social plan

About Author

Kim-Sophie Chaidron
Kim-Sophie Chaidron